Colombias Kaffeodlarfederation och Nespresso annonserar ett historiskt, nytt femårsåtagande för hållbart kaffe och kvalitet

Nestlé Nespresso SA tillkännagav nyligen att de slutit avtal med Colombias Kaffeodlarfederation (FNC) med syfte att utöka företagets engagemang för Colombia och de colombianska kaffeodlarna genom ett bidrag på 10 miljoner USD (cirka 7 miljoner SEK) per år under de kommande fem åren för att finansiera Nespresso AAA Sustainable Quality ™ Program i Colombia.

Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program lanserades i samarbete med Rainforest Alliance och övriga partners 2003 med syfte att bidra till att skydda framtiden för kaffe av högsta kvalitet och säkra försörjningen för de bönder som odlar dem. Idag kommer mer än 60% av Nespresso-kaffet från det unika AAA-Programmet.

AAA-Programmet finns i nästintill alla regioner som Nespresso köper sitt kaffe ifrån och är baserat på kontinuerlig förbättring genom att arbeta tillsammans med agronomer och partners för att förse kaffeodlarna med utbildning och tekniskt stöd gällande kvalitet, hållbarhet och produktivitet.

Det historiska avtalet mellan FNC, Nespresso och övriga partners fokuserar på att driva hållbarhet och värdeskapande i Colombia. Som en del av partnerskapet, kommer 75% av det finansiella åtagandet från Nespresso att ge direkt incitament för jordbrukare att anta Nespresso AAA Sustainable Quality ™ praxis. 25% kommer att ägnas åt tekniskt bistånd och utbildning för att förbättra kvalitet, hållbarhet och produktivitet.

Bara i Colombia har Nespresso AAA Program varit verksamt i fem huvudregioner sedan 2004: Cauca, Nariño, Caldas, Antioquia och Huila. Idag samarbetar Nespresso, FNC, och deras partners i landet med fler än 37 000 colombianska kaffeodlare, som representerar 80% av alla jordbrukare som deltar i Nespresso AAA Program över hela världen. I Colombia har AAA-Programmet förbättrat livskvaliteten för nästan 130 000 människor.

Under de senaste åtta åren har Nespresso AAA Sustainable QualityTM Program garanterat bättre priser för kaffet till de odlare som är involverade i programmet.

2011 fick Nespresso cirka 25% av sitt gröna kaffe från Colombia och på sex år har de tredubblat volymen av kaffet genom Nespressos AAA-program. Som en del av sitt långsiktiga engagemang för Colombia, har Nespresso ett nära samarbete med FNC och kaffeodlare för att stärka en hållbar produktion av Nespressos AAA-kaffe. Detta partnerskap har fått en betydande inverkan på landskapet i jordbrukssamhällena i fem olika Colombianska provinser.

Nespresso har som mål att 80% av allt kaffe som köps in världen över ska komma från AAA-Programmet samt ha Rainforest Alliance-certifiering år 2013. Samarbetet mellan Nespresso, deras partners, agronomer och kaffeodlare spelar en viktig roll i att hjälpa Nespresso uppnå detta mål.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Gül Heper, Marketing Manager Nespresso Sverige, tel. 0703-77 67 74, e-mail: gul.heper@nespresso.com

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 7 000 anställda. 2011 hade Nespresso 270 exklusiva butiker världen över. Mer information finns på www.nestle-nespresso.com.