CREALTO – KAFFEEXPERTIS MÖTER GASTRONOMI

CREALTO – KAFFEEXPERTIS MÖTER GASTRONOMI

Inspirerad av hög gastronomi lanserar Nespresso Crealto, en långsamt rostad Limited Edition Grand Cru

Nespresso presenterar stolt höstens första Limited Edition – Crealto – en unik gastronomisk upplevelse framtagen genom ett samarbete mellan Green Coffee-Experten Alexis Rodriguez från Nespresso och den världskände Guide Michelin-kocken Mauro Colagreco. Mauro Colagrecos innovativa sätt att använda sig av olika ingredienser och långsammare rostning vid låga temperaturer inspirerade Alexis Rodriguez att ta fram en blandning med Arabicakaffe från Syd- och Centralamerika och Indonesien – kaffesorter som klarar långsam rostning utan att bli överrostade.

Den unika karaktären hos Crealto uppnås genom att bönorna rostas vid låg temperatur tre gånger längre än genomsnittet för de vanliga rostningarna från Nespresso. Precis som med matlagning, gör den längre, noggranna processen att varje doft och smak utvinns bättre. Det resulterar i rostade toner med överraskande rundhet och exceptionellt lång eftersmak.

Crealto består av tvättade Arabicabönor som ger den en rik arom och har en intensitet på 8 på en skala från 1-10. Vare sig den avnjuts som den är eller i en mjölkbaserad kaffedrink, gör den långa rostningstiden att den utvecklar en rund och långvarig smak. Crealto gör sig bäst som espresso (40 ml) men kan även med fördel kombineras med mjölk. Tillsätt en aning mjölk i din Espresso eller tillred en Cappuccino för att frigöra subtila nöt-liknande toner.

Namnet Crealto är en kombination av "Createur" och "Alto", som refererar till alta cucina (hög gastronomi). Crealto är det senaste Limited Edition-kaffet från Nespresso – en unik blandning utöver de 16 permanenta Grands Crus-kaffeblandningarna.

Försluten i en vit kapsel marmorerad med bruna ränder som påminner om hur kockarna dekorerar sina skapelser – speglar Crealtos förpackning sin raffinerade karaktär.

Crealto finns till försäljning från september 2012 i Nespresso Boutique på Kungsgatan 6 i Stockholm, online på www.nespresso.com samt via Nespresso Club telefon 0200-456 000. Cirkapris är 43 kr

För att ladda ner bilder och pressinformation, vänligen besök: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/nespresso

För bilder och produktinformation, vänligen kontakta:

Olivia Jansson, Intro Public Relations, olivia.jansson@intropr.se, Tel. + 46 763 11 62 48

För ytterligare information om Nespresso, vänligen kontakta:

Gül Heper, Marketing Manager, gul.heper@nespresso.com, Tel: +46 8 506 673 05

Återvinning av Nespresso-kapslar

I Sverige har Nespresso ett specialavtal med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) som tillhandahåller cirka 5 800 återvinningsstationer runt om i landet. Förbrukade Nespresso-kapslar återvinns i behållare för metallförpackningar eller i liknande insamlingsbehållare för metallförpackningar som finns i många fastigheter.

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 7 000 anställda. 2011 hade Nespresso 270 exklusiva butiker världen över. Mer information finns på www.nestle-nespresso.com.

Relaterat innehåll