Nespresso lanserar exklusiva N°20 – efter 20 år av utveckling

Nespresso lanserar exklusiva N°20 – efter 20 år av utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20. Genom att korsplantera två av de allra bästa Arabicaplantorna har Nespresso lyckats odla en särskild kaffeplanta, där bönorna blir till nya Nespresso N°20. Efter två årtionden av forskning och experimenterande lanseras nu äntligen kaffet.

2003 började Nespressos kaffemästare arbeta med att odla en kaffeplanta av högsta kvalitet. De hämtade inspiration från generationer av bönder som traditionellt har korsplanterat kaffesorter för att skapa mer tåliga växter. När kaffemästarna väl lyckades hitta den perfekta kombinationen av två Arabicas, letade de land och rike efter den ideala jorden att bruka på. Vilket de fann i Cauca- och Caldasregionerna i Colombia, de enda platserna på vår planet där vi idag hittar den särskilda kaffeplantan.

– N°20 är en milstople i Nespressos långa smakresa och symboliserar vår strävan att alltid utforska hur vi kan skapa godast möjliga kaffe. Det har tagit sin tid, men den spännande smakprofilen har gjort väntan värd. Det ligger mycket passion och ett enormt engagemang bakom kaffet, vilket gör det extra roligt att äntligen få dela med oss av N°20, säger Mikael Andersson, Coffee Ambassador Nespresso.

Den som väntar på något gott...
Resultatet är ett kaffe med en intressant smakprofil, där toner av apelsinblomma och frisk citrus möter blomaromer. N°20 är Q-certifierad av Coffee Quality Institute, en oberoende ideell organisation som ställer höga krav på kvalitet inom kaffebranschen. N°20 är ett säsongskaffe, vilket innebär att kaffedrickare kan njuta av dess aromatiska profil under en begränsad tid varje år. För att få fram hela smakpaletten rekommenderar Nespresso att N°20 bäst avnjuts som en espresso.

Oförglömlig smak, skapad med omtanke
Nespressokapslarna är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Nespressokapslar återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

N°20 finns nu att köpa till det klassiska Original-systemet till en kostnad av 149 SEK i Nespressos boutiques samt på www.nespresso.com/se. N°20 för Vertuo lanseras under 2024.

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Företaget arbetar med över 140 000 bönder i 18 länder genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program för att säkerställa ett hållbart jordbruk på gårdar och de omgivande landskapen. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.

2022 tilldelades Nespresso ett B Corp™-certifikat och blev en del av en rörelse bestående av 4 900 syftesdrivna företag som uppfyller B Corps höga krav för socialt och miljömässigt ansvar och transparens.

Nespresso har huvudkontor i Vevey, Schweiz, och är verksamt i 81 länder med över 13 000 anställda. År 2021 hade Nespresso 802 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, besök Nespressos företagswebbplats www.nestle-nespresso.com.