Nespresso tilldelas global B Corp™-certifiering

Nespresso tilldelas global B Corp™-certifiering

Nespresso blir nu en av de 4 500 företag världen över som har B Corp™- certifiering. Kaffeföretaget tilldelas global certifiering för sitt transparenta arbete med social och miljömässig hållbarhet. Bland företag med B Corp™-status finns Patagonia, Ben & Jerry’s och The Body Shop.

Nespresso har sedan grundandet 1986 konstant arbetat mot att bli ett mer hållbart företag inom kaffeproduktion. Några av de främsta initiativen är Nespresso AAA Sustainable Quality Program som är framtaget tillsammans med Rainforest Alliance, sitt strategiska samarbete med Fairtrade International samt företagets globala initiativ för återvinning av aluminiumkapslar.

Det viktigaste är att B Corp™-certifieringen inspirerar oss att göra mer. Det stärker vårt engagemang för vår vision att varje kopp Nespresso-kaffe har en positiv inverkan på världen. Vi är oerhört stolta över att vara med i en gemenskap av likasinnade som delar vår tro att vinst och syfte går hand i hand, säger Linda Fazekas, Nordic Marketing Manager Nespresso.

B Corp™-certifierade företag är juridiskt skyldiga att överväga samtliga beslutspåverkan för ägare, aktieägare, leverantörer, samhälle, anställda, miljö och kunder. För att tilldelas B Corp™-certifiering behöver företag möta höga krav på fem områden: styrning, medarbetare, kunder, samhälle och miljö.

B Corp-processen är en rigorös och oberoende bedömning av ett företags inverkan på människor och planet, och tittar på allt från dess koldioxidavtryck till hur det behandlar anställda. Jag vill framföra mina gratulationer och önskar dem lycka till på sin fortsatta hållbarhetsresa, säger Jonathan Normand, grundare av B Lab Schweiz.

B Corp™-certifiering är global och täcker därmed all Nespressos verksamhet där Nespresso är en juridisk person eller en division av Nestlé, vilket innefattar över 38 marknader. Nespresso kommer att addera B Corps™ logga på sina produkter för att sprida budskapet om rörelsen, utbilda konsumenter och hjälpa dom att ta mer hållbara val i sina köpbeslut.

Nespressos poäng och mer information om Nespressos resa mot B Corp™-certifiering finns här: https://www.sustainability.nespresso.com/b-corp-score

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Företaget arbetar med över 120 000 bönder i 15 länder genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program för att säkerställa ett hållbart jordbruk på gårdar och de omgivande landskapen. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.

Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och är verksamt i 81 länder med över 13 000 anställda. År 2022 hade Nespresso 802 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, besök Nespressos företagswebbplats www.nestle-nespresso.com.

Om B Lab
B Lab omvandlar den globala ekonomin för att gynna alla människor, samhällen och vår planet. Det globala nätverket är en ledare inom ekonomiska systemförändringar och skapar standarder, policyer, verktyg och program för företag, och de certifierar företag – kända som B Corps™ – som leder vägen. I dagsläget inkluderar deras community 380 000 arbetare från över 4 500 B Corps™ i 79 länder och 153 industrier, och mer än 150 000 företag hanterar sin påverkan genom B Impact Assessment och SDG Action Manager. För att lära dig mer och gå med i rörelsen, besök www.bcorporation.net.

Om certifierade B Corporations™ :
Certifierade B Corporations™, eller B Corp™-företag, är företag som är verifierade av B Lab för att de uppfyller de högsta standarder för sociala och miljömässiga resultat, transparens och juridiskt ansvar.

Ossian Kjellström

Presskontakt Adviser, Story Relations +46 73 742 74 41

Linda Fazekas

Presskontakt Nordic Marketing Manager 0703032043

Nespresso grundat 1986 erbjuder kaffe av högsta kvalitet samt stiliga och användarvänliga kaffemaskiner.

Nespresso grundat 1986 erbjuder snygga och användarvänliga kaffemaskiner som passar alla önskemål när det gäller kaffe. Beroende på modell så erbjuds allt från vanlig kopp kaffe, Espresso eller kaffe med färsk mjölk såsom t.ex. Cappuccino eller Latte.

Nespresso väljer endast de bästa kaffebönorna från världens bästa skördar, så kallat ”gourmetkaffe” som uppvisar en hög nivå av aromatisk förfining. Dessa utvalda kaffebönor utgör 1-2 % av världens totala kaffeproduktion.

Det färskmalda kaffet är inpackat i aluminiumkapslar som är återvinningsbara genom det svenska systemet med ca 5 800 stationer i hela Sverige. Lämna kapslarna som de är till metallåtervinning d.v.s. kaffet behöver inte separeras från kapseln.

Nespresso-kaffe kan enkelt köpas via:
• Nespresso Club på 0200 456 600
• www.nespresso.com
• Nespresso Boutique i Stockholm, Göteborg och Malmö
• Mobila Nespresso-applikationer för iPhone, Android och BlackBerry.