NYHET: Nespresso lanserar kaffeserie inspirerad av städer världen över

NYHET: Nespresso lanserar kaffeserie inspirerad av städer världen över

Nu lanserar Nespresso den nya kaffeserien World Explorations där deras populära Lungos får ta plats i strålkastarljuset. De olika kaffesorterna är inspirerade av städer världen över: Shanghai, Buenos Aires, Tokyo, Wien, Kapstaden och Stockholm.

Nespressos senaste kaffeserie för Originalmaskinerna, World Explorations, hyllar lokala kaffekulturer och smaker världen över. Serien lyfter fram Lungo, den långa koppen, som har en tydlig koppling till städerna som fått ge namn åt de olika kaffesorterna. Den nya kaffeserien är en relansering av fyra storsäljare där även två spännande nyheter gör entré. Kaffeserien bjuder på Lungos som passar varje tillfälle och personlig smak – allt från de mildare nyheterna Shanghai Lungo och Buenos Aires Lungo, de balanserade Vienna Linizio Lungo och Tokyo Vivalto Lungo samt de intensiva Cape Town Envivo Lungo och Stockholm Fortissio Lungo.

För att uppmärksamma att Stockholm fått ge namn åt en av kaffesorterna har stilexperten och journalisten Andreas Weinås utsetts till global talesperson för kaffet. Med Stockholm Fortissio Lungo får vår huvudstad ytterligare befästa sin kunnighet och expertis inom kaffe samt sprida vår fikakultur till olika delar av världen.

Upptäck World Explorations:

NYHET! World Explorations Shanghai Lungo fångar den växande asiatiska kaffekulturen med en distinkt lätt rostad blandning av Arabica från Kenya, Kina och Indonesien. Tonerna av bär och den friska syran gör sig bäst i en längre kopp, likt lokalbefolkningen skulle dricka den.

NYHET! World Explorations Buenos Aires Lungo blandar en försiktigt rostad colombiansk Arabica med en ugandisk Robusta, vilket ger distinkta toner av korn och karamellpopcorn. För att hylla stadens kärlek till långa koppar karakteriserade av en söt och mjölkig smak så serveras kaffet bäst med en generös skvätt mjölk och socker.

World Explorations Cape Town Envivo Lungo speglar Sydafrikas preferens för asiatiskt kaffe och innehåller en blandning av indisk Arabica och Robusta. Detta ger en intensiv och fyllig lungo med en framträdande, bitter ton och aromer av trä. Gör som lokalbefolkning och addera en skvätt mjölk för att få fram kaffets lena rostade toner.

World Explorations Stockholm Fortissio Lungo tar dig på en promenad genom vår huvudstad och återskapar den aromatiska profilen av svenskt kaffe genom att föra samman Monsun Malabar med colombiansk Arabica. Detta ger en intensiv kopp med sötma och en hint av bittra toner. För att njuta av denna kopp som en sann svensk så föreslår vi att servera kaffet tillsammans med rykande färska kanelbullar.

World Explorations Tokyo Vivalto Lungo har en aromatisk doft och fångar japanernas strävan efter ett rikare kaffe med balanserade, eleganta aromer. Med en blandning av etiopisk och mexikansk arabica levererar kaffet en komplex, blommig kopp med en hint av frisk syra. Drick den gärna i en lång kopp för att ge dig tid att njuta av dess aromer.

World Explorations Vienna Linizio Lungo hyllar Wiens kaffehustraditon genom en blandning av söt brasiliansk och colombiansk Arabica. Den är lätt rostad av våra experter för att förhöja de maltiga och aromatiska tonerna. För en autentisk upplevelse bör kaffet toppas med varmt vatten i en längre kopp och serveras med en bit tårta.

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning
Nespressokapslarna är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Nespressokapslar återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

Nespresso World Explorations finns att köpa nu, till en kostnad av 46 SEK för Original- kapslar (10 st) i Nespressos boutiques samt på www.nespresso.com/se.

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Företaget arbetar med över 110 000 bönder i 14 länder genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable QualityTM Program för att säkerställa ett hållbart jordbruk på gårdar och de omgivande landskapen. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.

Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och är verksamt i 84 länder med 14 250 anställda. År 2019 hade Nespresso 810 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, besök Nespressos företagswebbplats www.nestle-nespresso.com.