NYHET: Nespresso lanserar sitt första ekologiska kaffe

NYHET: Nespresso lanserar sitt första ekologiska kaffe

Äntligen kan kaffeälskare runtom i världen uppleva den nyanserade komplexiteten bakom peruanskt kaffehantverk när Nespresso lanserar sitt första certifierade ekologiska kaffe i Master Origin-sortimentet. Nespresso Master Origin Peru Organic tar med oss på en resa till Anderna där vi får upptäcka ett elegant kaffe med toner av lätt rostat korn och fruktiga noter. Genom att söka i de avlägsna delarna av nordöstra Peru kan Nespresso nu presentera ett kaffe som berättar historien om de hårt arbetande jordbrukarna som har finslipat sitt hantverk för att odla de allra finaste ekologiska Arabicabönorna.

- Master Origin-sortimentet syftar till att hylla lokalt kaffehantverk och Master Origin Peru Organic är ett perfekt exempel på detta. Vi har arbetat med kunniga småskaliga kaffebönder för att tillsammans kunna skapa vårt allra första ekologiska kaffe – resultatet är en unik och elegant kopp kaffe som hyllar peruansk kaffekunskap, säger Linda Fazekas, Nordic Marketing Manager på Nespresso.

Rostningen av detta single origin kaffe framhäver kaffets ljusa och släta karaktärer samtidigt som det visar upp en exotisk fruktighet. Varje kopp bjuder på mjuka noter av rostad korn med blommiga aromer och en söt finish. Master Origin Peru Organic serveras bäst som en espresso eller en lungo, men de som gillar att dricka kaffe med mjölk kan testa den i en Latte Macchiato. Smaken blir då välbalanserad med mjölkiga karaktärer och får söta och nötiga toner av karamell.

En stor nykomling för Nespressos AAA Sustainable Quality Program

Det nya tillskottet Master Origin Peru Organic är en viktig milstolpe för Nespressos långsiktiga vision om att främja hållbart jordbruk. Denna vision utgör basen för Nespresso AAA Sustainable Quality program, som nu sträcker sig över 14 länder och 110 000 jordbrukare.

Under tillverkningsprocessen av detta kaffe har man säkerställt att produktionen klarar Nespressos höga krav på en hållbar distributionskedja genom att hålla en tät dialog med de peruanska kaffebönderna. Tillskottet i Master Origin-sortimentet hjälper till att befästa Perus rykte som världsledande ekologisk kaffeexportör. Helt i linje med Nespressos AAA Sustainable Quality Program vars strävan är att bl.a. utveckla lokala jordbruksmetoder för att främja bevarandet av biologisk mångfald och naturresurser. Detta har haft positiv effekt på samtliga kaffeodlingar inom AAA-programmet som nu kan producera högsta kaffekvalitet med hänsyn till miljö och kaffeböndernas välfärd.

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning

Nespressokapslarna är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Nespressokapslar återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

Nespresso Master Origin Peru Organic finns att köpa från och med den 23 november, till en kostnad av 54 SEK för Vertuo-kapslar (10 st) och 52 SEK för Original-kapslar (10 st) i Nespressos boutiques samt på www.nespresso.com/se.

Om Nespresso

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Företaget arbetar med över 110 000 bönder i 14 länder genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program för att säkerställa ett hållbart jordbruk på gårdar och de omgivande landskapen. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.

Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och är verksamt i 84 länder med 14 250 anställda. År 2019 hade Nespresso 810 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, besök Nespressos företagswebbplats www.nestle-nespresso.com.

Ossian Kjellström

Presskontakt Adviser, Story Relations +46 73 742 74 41

Linda Fazekas

Presskontakt Nordic Marketing Manager 0703032043

Nespresso grundat 1986 erbjuder kaffe av högsta kvalitet samt stiliga och användarvänliga kaffemaskiner.

Nespresso grundat 1986 erbjuder snygga och användarvänliga kaffemaskiner som passar alla önskemål när det gäller kaffe. Beroende på modell så erbjuds allt från vanlig kopp kaffe, Espresso eller kaffe med färsk mjölk såsom t.ex. Cappuccino eller Latte.

Nespresso väljer endast de bästa kaffebönorna från världens bästa skördar, så kallat ”gourmetkaffe” som uppvisar en hög nivå av aromatisk förfining. Dessa utvalda kaffebönor utgör 1-2 % av världens totala kaffeproduktion.

Det färskmalda kaffet är inpackat i aluminiumkapslar som är återvinningsbara genom det svenska systemet med ca 5 800 stationer i hela Sverige. Lämna kapslarna som de är till metallåtervinning d.v.s. kaffet behöver inte separeras från kapseln.

Nespresso-kaffe kan enkelt köpas via:
• Nespresso Club på 0200 456 600
• www.nespresso.com
• Nespresso Boutique i Stockholm, Göteborg och Malmö
• Mobila Nespresso-applikationer för iPhone, Android och BlackBerry.