Gå direkt till innehåll
NYHET: Nespresso och Vélosophy lanserar RE:CYCLE – en cykel gjord av återvunna kaffekapslar

Pressmeddelande -

Nu lanserar Nespresso tillsammans med det svenska cykel- och livsstilsvarumärket Vélosophy RE:CYCLE – en cykel gjord på Nespressos återvunna aluminiumkapslar, designad i en perfekt balans mellan stil och hållbarhet.

Nespresso har sedan starten arbetat aktivt med hållbarhetsfrågor där återvinning av företagets aluminiumkapslar utgör en stor del. Aluminium är ett av världens mest hållbara material då det kan återanvändas i oändlighet och även bli till nya användbara produkter. Med syfte att illustrera detta har man tillsammans med hypade svenska cykel- och livstilsvarumärket Vélosophy tagit fram RE:CYCLE, framtidens cykel gjord på gårdagens aluminiumkapslar.

Vi grundade Vélosophy med ett tydligt mål, att ha en positiv inverkan på planeten. Detta mål är drivkraften i allt vi gör, från att vi för varje såld cykel skänker en cykel till en flicka i Ghana med syfte att förbättra flickors tillgång till utbildning, till att, som i detta fall, ta fram en cykel med återvunna aluminiumkapslar tillsammans med Nespresso, säger Jimmy Östholm, grundare av Vélosophy.

Vélosophys RE:CYCLE är framtagen för den medvetna kaffeälskaren som vill göra hållbara val. Cykeln är gjord av aluminium från Nespressos kapslar och går i en lila ton inspirerad av färgen på Nespressos populära Arpeggio-kaffe. Givetvis kommer cykeln utrustad med en mugghållare för kaffeälskare i farten.

Vi är stolta över att tillsammans med svenska Vélosophy ha skapat framtidens cykel, stilfullt designad och ansvarsfullt och hållbart producerad. Vi hoppas att RE:CYCLE ska uppmuntra våra konsumenter att återvinna sin förbrukade kapslar, och tydliggöra att kapslarna då kan återuppstå i en mängd olika skepnader, säger Linda Fazekas, Marketing Manager på Nespresso Sverige.

Vélosophy RE:CYCLE släpps i begränsad upplaga på www.velosophy.cc den 12 augusti och kostar 12 500 SEK (fraktkostnad tillkommer).

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning

Nespressos kapslar är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Nespressokapslar återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

För mer information, vänligen kontakta:

Linda Fazekas, Marketing Manager Nespresso Sweden

linda.fazekas@nespresso.com

För högupplösta pressbilder, pressprov och utlåning, vänligen kontakta:

Rafaela Hall, Story Relations

rafaela.hall@storyrelations.com

Om Nespresso

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet, och en av de ledande globala aktörerna på marknaden. År 2003 lanserade Nespresso hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program i samarbete med Rainforest Alliance. Inom ramen för programmet arbetar Nespresso med över 100 000 bönder i 13 länder för att säkerställa den högsta kvaliteten på kaffet samtidigt som man skyddar miljön och stödjer en hållbar försörjning av kaffebönderna och deras samhällen. Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och har över 13 600 anställda i 80 länder. År 2019 har Nespresso ca 800 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen besök www.nespresso.com.

Om Vélosophy

Vélosophy är ett svenskt cykel- och livsstilsvarumärke. Företaget grundades i Stockholm 2015 och är det enda cykelvarumärket i världen med ett ”one for one”-löfte – att stötta unga skolflickor i Ghana genom att donera en cykel för varje såld Vélosophy-cykel.

Vélosophy strävar efter att bli förstahandsvalet för alla stadscyklister som söker estetiska cyklar med hög prestanda. Företaget tillverkar alla sina cyklar av återvunnet aluminium, ett av världens mest hållbara och högpresterande material. Vélosophy samarbetar med några av de bästa och mest innovativa livsstilsvarumärkena för att designa och utveckla smarta, snygga och meningsfulla produkter; produkter med social påverkan som stödjer en hälsosam livsstil och tillverkas med framtida generationer i åtanke.

Ossian Kjellström

Presskontakt Adviser, Story Relations +46 73 742 74 41

Linda Fazekas

Presskontakt Nordic Marketing Manager 0703032043

Nespresso grundat 1986 erbjuder kaffe av högsta kvalitet samt stiliga och användarvänliga kaffemaskiner.

Nespresso grundat 1986 erbjuder snygga och användarvänliga kaffemaskiner som passar alla önskemål när det gäller kaffe. Beroende på modell så erbjuds allt från vanlig kopp kaffe, Espresso eller kaffe med färsk mjölk såsom t.ex. Cappuccino eller Latte.

Nespresso väljer endast de bästa kaffebönorna från världens bästa skördar, så kallat ”gourmetkaffe” som uppvisar en hög nivå av aromatisk förfining. Dessa utvalda kaffebönor utgör 1-2 % av världens totala kaffeproduktion.

Det färskmalda kaffet är inpackat i aluminiumkapslar som är återvinningsbara genom det svenska systemet med ca 5 800 stationer i hela Sverige. Lämna kapslarna som de är till metallåtervinning d.v.s. kaffet behöver inte separeras från kapseln.

Nespresso-kaffe kan enkelt köpas via:
• Nespresso Club på 0200 456 600
• www.nespresso.com
• Nespresso Boutique i Stockholm, Göteborg och Malmö
• Mobila Nespresso-applikationer för iPhone, Android och BlackBerry.