Nestlé bryter ny mark i frågan om jordbruksutveckling

Nestlé bryter ny mark i frågan om jordbruksutveckling

Hans Jöhr, som är ansvarig för Nestlés jordbruksrådgivning och för att tillhandahålla tekniskt och strategiskt ledarskap till Nestlés internationella leverantörskedja, delar här med sig om sin erfarenhet av att ”bryta ny mark i frågan om jordbruksutveckling”.

Inom Nestlé är vi medvetna om att vår produktionsapparat har en positiv effekt på såväl våra leverantörer som deras omgivning.

Utvecklingen av jordbruket är en av de tre huvudprioriteringar vi har satt upp för vårt
Creating Shared Value eller CSV – som ingår i vår affärsstrategi.
CSV kräver helt enkelt att vi hittar nya vägar att skapa värde för våra ägare samtidigt som vi skapar värde för de samhällen där vi verkar. Men vad betyder det i praktiken?

Idag köper vi in råvaror som kakao, kaffe och mjölk från mer än 680,000 odlare världen över. Ibland kan en brist i sociala investeringar eller dåligt utbyggd infrastruktur göra det svårt för odlarna att förse oss med högkvalitativa råvaror.

Bryter ny mark genom utökad service

När vi kan, försöker vi bidra genom att öka servicegraden för de odlare som förser oss med våra råvaror. Genom att tillhandahålla ökad kunskap om jordbruksforskning och information om utveckling, ger vi odlarna möjlighet att öka sin produktion och etablera långsiktigt hållbara produktionssystem.

Förra året fick mer än 200 000 odlare denna typ av utbildning i jordbrukstekniker, skördetips och kvalitetstänk.

Prisvinnande partnerskap

En av våra partners iDE Cambodia har påvisat vilken framgångseffekt det kan vara i att bryta ny mark – och införa ett mer innovativt och serviceinriktat synsätt.
iDE Cambodia vann vårt första Nestlé Prize i Creating Shared Value.
iDE rekryterar och utbildar människor i jordbruksområdena i att bli Odlingsrådgivare som i sin tur arbetar nära småskaliga odlare i området och därigenom kan skapa en direkt kontakt och sprida goda råd och kunskap om bra odlingstekniker.

Programmets målsättning är att hjälpa rådgivarna att bli bra entreprenörer. För att bli odlingsrådgivare utbildas man under nio månader i agronomi, försäljning, affärsteknik och får ta fram ett eget ”demonstrationsunderlag” för att åskådliggöra kunskapen. Rådgivarna förväntas också utveckla entreprenörsanda som de kan förmedla till sina klienter, som exempelvis hur man gör sitt arbete lönsamt.

Lyckat resultat

Resultatet talar för sig själv. Vår bidrag har medverkat till att iDE Cambodia nästan har fördubblat antalet rådgivare som rekryterats och tränats. Mer än 100 av dem arbetar nu tillsammans med 15 000 odlare. Detta har genererat ett försäljningsresultat  för odlarna på mer än195,000 CHF vilket motsvarar cirka 1,5 miljon SEK.

Med hjälp av programmet har det blivit lättare för odlare att tillgodogöra sig ny teknik och samtidigt öka sin produktivitet. Produkter som brukade vara svåra att få tag på till konkurrensmässiga priser erbjuds till ett lägre pris genom iDE-programmet.
Till exempel får odlarna tillgång till särskilda säckar för att kunna förvara skörden i under längre perioder och samtidigt undgå fuktproblem utan att använda några kemikalier eller frystekniker. I projektet ingår också lokalt producerade keramiska filter som bidrar till att ta bort skadliga mikroorganismer från vattnet och som bidrar till att såväl skörd som odlare håller sig friska.

Hållbart leverantörsled

Partnerskap som detta bidrar till att säkerställa ett hållbart leverantörsled som också ger värde för odlaren, hans familj och samhälle. Det är min stora övertygelse att detta är mer än bara två organisationers nytta av kunskap och expertis. Vi bryter nu ny mark i jordbruksutvecklingen och bidrar positivt till odlarnas och deras familjers livssituation.

Jag ser verkligen fram emot att arbeta med nästa vinnare av Nestlés CSV pris, som kommer att utlysas i november, 2012.