Nestlé med fokus på Wellness

Nestlé med fokus på Wellness

Jag heter Matilda Bergelin och jobbar sedan i augusti som Bid Manager på Nestlé Health Science, men har varit på Nestlé Health Science sedan 2013. Jag började på Nestlé direkt när jag var klar med min nutritionistutbildning. Jag har under mina 3,5 år på Nestlé fått chansen att lära mig mer om ekonomi, försäljning och hur ett stort företag fungerar – vilket var en helt ny värld för mig som nutritionist.

En typisk dag för mig handlar om att skriva offentliga anbud för medicinsk nutrition, där det ingår krav om näringsvärden i produkten, funktion, miljö och krav på oss som leverantör. Det handlar till största delen om projektledning för att få informationen från alla olika delar av organisationen och sedan sätta samman det till ett komplett anbud. Efter som alla anbud är olika blir det aldrig tråkigt, och när de ska skickas in så gäller det att ha ett högt tempo och det är då jag trivs som bäst på jobbet. Utöver mina vanliga arbetsuppgifter är jag med och ordnar en del interna event.

I början av september hade vi ett spännande och magiskt internt event med fokus på Hälsa/Wellness. Trots att vi sitter och arbetar tillsammans på samma kontor så är det ändå lätt att man aldrig riktigt lär känna varandra, såvida man inte arbetar med varandra inom samma avdelning. Därför initierar Nestlés interna ambassadörer, Ncouragers, interna event som syftar till att skapa nya kontakter och dela idéer samt att öka kunskapsutbytet mellan medarbetare. Utöver det var det under detta event även fokus på att öka medvetenheten om hur man förbättrar hälsan ur perspektivet stresshantering, näring och fysisk aktivitet. Detta är ett ytterligare internt initiativ vilket leds av Nutrition, Health & Wellness-avdelningen och HR i samverkan med de lokala ambassadörer som i detta fall var jag och Sara Pettersson på Field Sales.

Vid detta hälsoevent fick medarbetarna förmånen att först lyssna till en intressant föreläsning om vätskebehov av Susanne Wolff, Nordic Scientific Advisor and Medical Affairs Manager på Nestlé Health Science. Efter det så gavs möjligheten att även träna yoga utomhus på terrassen denna vackra och varma höstdag med den fantastiska yogainstruktören Ida Eriksson. Som återhämtning efter yoga-passet erbjöds goda fibersmoothies och gott kaffe från våra fantastiska varumärken.

En hel del glada kolleger gick hem den dagen med mer kunskap, mindre stressade och i en harmoniskbalans.

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige