​​Barnmat utan kompromisser ger föräldrar mer tid över

​​Barnmat utan kompromisser ger föräldrar mer tid över

Idag väljer allt fler ekologiskt, inte minst småbarnsföräldrar. Och det är ett smart val, eftersom spår av bekämpningsmedel kan finnas kvar i besprutad frukt och grönsaker även efter att de sköljs. Den nya generationens föräldrar är väl medvetna om detta, och ställer höga krav på maten de ger sina barn. Det medför också att många spenderar mycket tid på att till exempel laga barnmat på egen hand.

Baby’s Organic: ekologiskt, ett steg längre

Nu lanserar Nestlé Barnmat NaturNes, ett nytt sortiment av barnmat som inte bara är ekologisk utan även Baby’s Organic. En märkning som ställer ännu högre krav på ekologiska och noggrant utvalda råvaror för barn och genomtänkt tillagning – precis som naturen tänkt. Ett enkelt sätt att ge små barn en varierad och näringsrik kost.

- Dagens småbarnsföräldrar är väl medvetna om vad riktigt bra barnmat ska innehålla. NaturNes ger möjligheten att ge barnen ren och näringstät mat som lever upp till föräldrarnas höga krav – direkt från hyllan. Det ger dem mer tid över till det viktigaste: att vara med sina barn, säger Josefin Sandberg Morén som är ansvarig för Nestlés barnmat i Sverige.

Extra höga krav på ekologiska råvaror

Produkter märkta med Baby’s Organic har utöver kraven för ekologiskt genomgått ytterligare 96 tester för barn. Allt från jordens kvalitet till produktionen ska vara på naturens premisser. Brukningsjorden får vila emellanåt för att bibehålla näringen, grödor får växa i sin egen takt och maten tillagas varsamt så att den naturliga näringstätheten bevaras hela vägen. Alla NaturNes fisk produkter är MSC-certifierad (Marine Stewardship Council), en garanti för att fisken vildfångats från livskraftiga bestånd med omtanke om havsmiljön. Faktum är att endast två procent av världens råvaror lever upp till kraven för att få ingå i våra Baby’s Organic-produkter. NaturNes innehåller dessutom inget tillsatt socker eller salt, och självklart utan konserveringsmedel.

Hållbart tillverkade

Alla NaturNes-måltider på burk tillagas i Nestlés fabrik i Åbo, Finland, som räknar med att ha en helt CO2-neutral produktion redan under november 2018. Måltiderna förpackas i 100% återvinningsbara glasburkar.

Flera nya NaturNes-recept

NaturNes dyker upp i butik redan i oktober och utbudet av nya näringsrika och ekologiska produkter kommer rullande att fyllas på under 2019.

Rek cirkapris:

Couscous chicken - Organic 190g 12,95kr.

Spaghetti bolognese - Organic 190g 10,95kr.

Frukt på glas 125g: 8,95kr.

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.