En ny undersökning avslöjar förändring i middagskonventionerna

En ny undersökning avslöjar förändring i middagskonventionerna

After Eight har genomgått en evolution av sociala traditioner under 50 år
En ny rapport* avslöjar att klockan 21.09 är den tidpunkt då middagsgästerna beslutar om de har trevligt eller börjar tänka ut en anledning att bryta upp.  I en undersökning som gjordes i samband med After Eights 50-års firande framkom att denna brytpunkt var densamma bland dagens unga middagsgäster som hos dem som deltog i liknande fester för ett sekel sedan.

•  Tech-savvy: En av fem moderna värdinnor menar att det är helt acceptabelt att ha med sig en smartphone eller iPad vid middagsbordet, och de traditionellt postade inbjudningskorten har ersatts med text (40% bjuder in på detta vis) och via Facebook, som cirka 25% idag använder.
    Gossip-mongers: Över en tredjedel av folk under 50 vill gärna höra sladder om personer som inte är närvarande – något som bara till 14% var accepterat på middagsbjudningar under 60- 80 talet.

Trots förändringar verkar det som vissa saker består över tiden för ett lyckat middagsparty.

• Gruppdynamik: Att tänka på hur gruppen ska passa ihop är lika viktigt idag som det var för förra generationen, och cirka en femtedel av båda grupperna säger att de går igenom gästmixen noggrant.
  • Ta med en gåva: Nästan två tredjedelar av gruppen under 50 säger att de vanligen tar med sig en gåva till värden/värdinnan – precis som de som blev bjuda på middagar förr i världen. Den mest populära presenten är en flaska vin (78%) följt av choklad (37%).

Generellt anses klockan 23.34 vara den tidpunkt då folk menar att det är dags att avsluta middagspartyt, men att ha kvar gäster mycket längre än till klockan 21,00 när folk förväntar sig att kvällen ska nå sin toppnivå – kan vara en utmaning.

Louise Aru, Kategoriansvarig Konfektyr Sverige, säger “ After Eight har hållt sig kvar på toppen i 50 år och har erfarit en evolution av sociala traditioner i hemmen. Men medan dagens festande människor blir allt mer ledigt klädda är det fortfarande helt klart att vi vill imponera på våra gäster och bjuda dem på en trevlig kväll. Och den där magiska timmen före 21.00 fortsätter att vara den kritiska punkten då festen behöver vara på topp om inte folk ska börja gå hem. Värdfolk som vill att kvällen ska fortsätta kan hjälpa till att hålla konversationen igång under den magiska timmen och exempelvis erbjuda något att dricka”.

*Undersökningen har gjorts av One Poll mellan den 4 och 7 september 2012 där 1000 vuxna deltog under 50 år och 1000 vuxna over 50 år, som blev ombedda att tänka tillbaka på middagsbjudningar de höll i 20- och 30 års åldern; och personer under 50 ombads tänka på middagsbjudningar de har idag.

Den fullständiga undersökningen finns tillgänglig efter förfrågan

After Eight® är ett registrerat varumärke av Société des Produits Nestlé S.A.

För mer information vänligen kontakta
Marie Louise Elmgren, Informationschef
Nestlé Sverige AB