Forskare har utvecklat kattmat som kan lindra besvär för kattallergiker

Forskare har utvecklat kattmat som kan lindra besvär för kattallergiker

Nu lanserar Purina en ny kattmat som kan minska allergener på katthår med upp till 47 procent och lindra besvären för kattallergiker. Det är goda nyheter för de omkring en miljon svenskar som är allergiska mot katter. [1] Flera års forskning har resulterat i en metod som neutraliserar det ämne som främst orsakar kattallergi.

Till skillnad mot vad många tror är det inte katthår som orsakar allergiska besvär. Den främsta allergenen är i själva verket ett protein, Fel d 1, som bildas i kattens saliv. När katten tvättar sig sprids proteinet till hår, hud och den omgivande miljön.

Genom att mata katten med Purinas nya foder är det möjligt att minska andelen allergener på katthår. Nyckelingrediensen är ett speciellt protein som kommer från ägg som neutraliserar det allergiframkallande ämnet i kattens saliv. Tester visar att allergenerna på katthår minskar med upp till 47 procent efter att katten ätit det nya fodret i tre veckor.

- Det här är ett genombrott som gör livet enklare för allergiker och kattägare. Genom att gå över till det nya kattfodret från Purina minskar mängden allergener på katthår. Vi tror att detta kommer underlätta vardagen för kattägare som själva är allergiska eller de som har svårt att bjuda hem vänner och familj som är kattallergiker, säger Janet Brandin, Vetrinary Advisor och kostrådgivare på Purina.

Trots att kattallergi är en av de vanligaste formerna av allergi i Sverige, undviker man inte att skaffa katt. I vart fjärde hushåll med katt finns det en kattallergiker, det visar en ny undersökning från Purina.

31 procent av kattägarna svarar att de varje vecka – ibland varje dag – begränsar var i bostaden katten får vara på grund av kattallergi, 23 procent undviker regelbundet att kela med katten och 33 procent uppger att de tar medicin mot kattallergi.

- Vi vet att många allergiska kattägare begränsar relationen till sin katt, något som påverkar både människans och kattens välbefinnande. Många hindrar katten från att röra sig fritt i hemmet och man avstår från att klappa katten för att mildra allergibesvären. Vi hoppas att vårt nya allergifoder ska möjliggöra för fler att leva nära sin fyrbenta familjemedlem, fortsätter Janet Brandin.

Det nya fodret är tänkt att fungera som ett komplement till andra metoder som kan minska allergiska besvär, exempelvis städning och god handhygien, och är inte en ersättning för allergimedicin.

Några fakta om svenska hushåll med katt:

• 25% har en allergiker i hushållet
  • 24 % har vänner som är allergiska och som regelbundet hälsar på
  • 44 % uppger att relationer med familj och vänner påverkats på grund av kattallergi
  • 90 % av kattallergiker skulle gå emot en läkares inrådan att göra sig av med katten på grund av allergibesvär

Presskontakt: Alexandra Jaegers, Corporate Brand and Communications Manager, Purina alexandra.jaegers@purina.nestle.com +45 2689 7685

[1]1177, https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkanslighet/palsdjursallergi/

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.