Gå direkt till innehåll
Nu öppnar vi för ansökningar till Nestlés CSV-pris - för dem som har en idé som kan hjälpa mänskligheten

Har du en idé som kan hjälpa mänskligheten?

En växande befolkning och klimatförändringar som påverkar jordbruket och vattentillgången negativt gör att världen idag måste hitta nya lösningar för att föda alla. Har du en idé som kan skapa ett ökat värde? Ansök om Nestlés CSV-pris.

Vartannat år delar Nestlé ut ett pris på upp till 3,3 miljoner kronor till en aktör som tagit initiativ till något som skapar ökat värde i samhället. Priset kan gå till en NGO (icke statlig organisation), social entreprenör eller ett privat företag inom näring, jordbruk eller vatten.

Nestlé arbetar utifrån konceptet att skapa ett ökat värde. Alla som har att göra med oss, från odlare till slutkonsument, ska vinna på vår verksamhet. Vi tror att detta arbetssätt är enda vägen att gå om vi vill finnas i ytterligare 150 år och enligt många externa granskare är Nestlé branschledande i hållbarhet*.

I år går startskottet för ansökningar till Nestlés CSV-pris år 2018 från Stockholm.

- Traditionellt har vi fått många ansökningar från Afrika och Sydostasien. Men vi ser att det finns en enorm kreativitet i kombination med kunskap om IT i Sverige. Denna kunskap kan skapa ett ökat värde för mänskligheten. Kanske finns problemet i en del av världen och lösningen i en annan. Därför väljer vi i år att lansera priset härifrån, säger Magnus Nordin, VD för Nestlé i Sverige.

I år samarbetar Nestlé med Ashoka som är ett globalt nätverk för sociala entreprenörer. Man kan ansöka om priset genom att fylla i ett formulär via denna länk: ChangeMakers.com website

Läs mer om vad externa granskare anser om Nestlés hållbarhetsarbete här:

Annelie Barkelund, informationschef, Nestlé.

Vi undanber oss vänligen frågor från försäljare.

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige