Kaffet från Zoégas film ”Expedition Kahawa” på tillfälligt besök

Kaffet från Zoégas film ”Expedition Kahawa” på tillfälligt besök

Filmen Expedition Kahawa – jakten på mästarens blandning följer master baristan Ola Persson i hans jakt på den ultimata kaffebönan samtidigt som filmen skildrar hotet mot kaffets framtid. Filmen hade premiär på Viaplay i februari. Då efterfrågan på mästarens blandning varit mycket stor, har Zoégas återskapat och handrostat en viss mängd av mästar-blandningen från filmen. Kaffet kommer vara tillgängligt på utvalda caféer mellan den 23-26 maj.

- Sedan premiären har många hört av sig med väldigt positiv respons på filmens innehåll. Kaffe är ett ämne som berör och det är tydligt att filmen engagerar. Detta tycker vi är väldigt roligt eftersom vi med filmen velat berätta en både spännande och angelägen historia om passionen och hantverket bakom kaffet, men också om odlarnas stora utmaningar, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas.

Utöver filmens budskap om hotet mot kaffets framtid får tittaren följa Ola Persson i hans strävan efter att skapa den bästa kaffeblandningen inför Dubai International Coffee Championship. Vid Mount Kenyas sluttningar möter han kaffeböndernas hårda vardag, men också historier om stolthet, glädje och kärlek till kaffe. Det är här han hittar vad han söker – kaffebönorna som saknas för att mästarens blandning ska blir komplett.

Sedan filmen släpptes på Viaplay har intresset och efterfrågan på kaffet från filmen varit stort.

- Vi har fått många förfrågningar. Tittare undrar om kaffet finns på riktigt, om man kan köpa det i butik och om det går att få smaka på det. Ida Cederlund, vår receptansvarige har tillsammans med Ola, återskapat blandningen från filmen. Vi har handrostat kaffet och valt att låta utvalda caféer servera blandningen under en begränsad tid. Så skynda er om ni är nyfikna, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas.

Ett av de utvalda caféerna är Fikabaren på Södermalm i Stockholm. Mellan 24–26 maj serverar de uteslutande kaffet från filmen. Zoégas har speciellt valt ut Fikabaren utifrån deras hållbara profil och passion för kaffe.

- Vi på Fikabaren ser mycket fram emot att få servera den handrostade blandningen tillsammans med Zoégas. Vi älskar kaffe i alla dess former, det är vår livsstil och för oss är det otroligt viktigt att kunna servera högkvalitativt kaffet även i framtiden. Kaffets framtid är en fråga som verkligen ligger oss varmt om hjärtat. Det är därför vi valt att bara servera kaffe från rosterier där vi vet att allt sker under hållbara och schyssta förhållanden, säger Lakis Psomas, prisbelönad barista och grundare till Fikabaren.

Fredagen den 24 maj är master baristan från filmen, Ola Persson, på plats på Fikabaren. Klockan 13–16 pratar han om sin resa och kaffetrender i Sverige. Lördagen den 25 maj klockan 13 anordnas en Latte Art Throwdown med ett imponerande startfält av professionella baristor som tävlar i att skapa den snyggaste latten.

- Eftersom det var så många som frågade efter kaffet var vi bara tvungna att försöka återskapa blandningen. Jag är riktigt nöjd med resultatet - en frisk, fruktig och balanserad mörkrost med toner av bär och mandarin. Ni måste prova, säger Ola Persson, master barista Zoégas.

Under samma period, 23–26 maj, kommer det handrostade kaffet även serveras exklusivt på Filmhuset i Stockholm och Zoégas Café i Helsingborg.

För mer information vänligen kontakta:

Hans Nilsson, marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB
Mejl: hans.nilsson@se.nestle.com
Mobil: 0702-488060

Ämnen

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige