Kvinnligt samspel bakom Zoégas sommarkaffe

Kvinnligt samspel bakom Zoégas sommarkaffe

Det började med Thelma Zoéga som gick i sin fars fotspår och förstod vikten av att välja högkvalitativt råkaffe, genomtänkt produktdesign samt duktiga medarbetare för att säkerställa Zoégas särpräglade kaffesmaker. En kultur som fortsatt och än idag bidrar det kvinnliga samarbetet till nya och spännande kaffeblandningar.

Minette Rosén (till höger i bild), som är inköpsansvarig på Zoégas besöker kontinuerligt kaffeproducerande länder som Östafrika och Colombia för att träffa exportörer och undersöka kaffeskördarna på plats för att hitta rätt råkaffe av hög kvalitet. ”Resorna ger en bra förstahandsinblick i hur marknaden utvecklas och ett intressant exempel är Rwanda som på senare tid förbättrats i kvalitet. Det satsas mycket i regionen på hållbara odlingstekniker och vi börjar verkligen se resultat nu, säger Minette Rosén. Colombia som alltid levererar hög och jämn kvalitet på kaffet smakar gott både som single origin och i blandningar. Just detta kaffe som vi använder i Summer-utgåvan har vi valt ut eftersom skörden ligger i tid med vår produktion och balanserar fint mot det det afrikanska kaffet, avslutar Minette.

Ida Cederlund (centrerad i bild), är ansvarig för de karaktäristiska Zoégas recepten och har tillsammans med Minette Rosén lokaliserat kaffena till Summer. ”Även om ett kaffe smakar väldigt gott som single origin kan det i en blandning med andra kaffen smaka dåligt. Det handlar i allra högsta grad om att balansera ursprung med smak. Tanken var att ta fram en riktigt somrig och frisk kaffeblandning. Bönorna från Sydamerika skapar ett fylligare kaffe och kombinerat med bönor från de gröna kullarna i Östafrika, har vi tagit fram ett fruktigt och blommigt kaffe med smak av solmogna äpplen och en touch av smörkola”.

Cathrine Ossborn (till vänster i bild), Marknadschef på Zoégas menar att det blir allt svårare att hitta bra kvalitet på kaffe och att utbudet av kaffe på marknaden minskar i snabb takt. Hon pekar på riskerna för hela kaffebranschen om man inte arbetar från grunden. ”För att vi ska kunna dricka gott kaffe även i framtiden, måste någon odla det på ett miljömässigt och socialt hållbart sätt. Samtidigt som odlarna måste kunna tjäna pengar på det. Annars väljer de att odla något annat och då kommer kaffet att ta slut på sikt. Zoégas har som mål att minst 30 procent av de kaffebönder som utbildas i våra egna projekt ska vara kvinnor”, säger Cathrine Ossborn.

Produktinformation
Selected Editions är tillfälliga och exklusiva kaffeblandningar som varsamt mörkrostas i begränsad upplaga. Zoégas Summer Edition 2015 är en unik och fruktig mörkrostblandning med smak av solmogna äpplen och en touch av smörkola, rostad på 100% Arabicabönor. Produkten finns i handeln från v. 15 som malet kaffe (Selected Edition) 500g samt hela bönor 500g (Limited Blend). Rekommenderat pris kommer att följa Selected sortimentet.

För mer information, vänligen kontakta:

Cathrine Ossborn, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB

cathrine.ossborn@se.nestle.com Tel: 042 - 19 91 64 Mobil: 0705 - 43 40 47