Nescafé Dolce Gusto ökar i Europa - ny produktionsenhet för Skandinavien

Nescafé Dolce Gusto ökar i Europa - ny produktionsenhet för Skandinavien

Nestlé förstärker en av sina snabbast växande affärsområden i Europa genom en investering på mer än 265 miljoner CHF. Planen är att bygga en ny Nescafé Dolce Gusto fabrik i Tyskland, som är varumärkets största marknad.

Nescafé Dolce Gusto är Nestlés maskin- och kapsel Coffee Shop för hemmabruk för såväl varma som kalla drycker. Systemet kan erbjuda nästan 30 olika sorters kaffe, Nesquik och Nestea varianter.

Fabriken, som ligger i Schwerin, kommer att skapa 450 nya jobb och beräknas kunna köra igång med sina 12 nya produktionslinjer mot slutet av 2013.

Med läge cirka 10 mil från Hamburg, som är den största hamnen för kaffeimport i Europa, planerar fabriken producera omkring två miljarder kaffekapslar per år för export till resten av Tyskland, Östeuropa och Skandinavien.

Snabbast växande marknaden
Nestlé offentliggjorde planerna vid en officiell ceremoni i Schwerin. Se web cast.

Erwin Sellering, Minister för staten Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland deltog i öppningsceremonin tillsammans med Laurent Freixe, Nestlé Zone Europé Director, och Gerhard Berssenbrügge, Chief Executive Officer, Nestlé Tyskland.

“Detta är en av de största investeringarna i Europa och belyser vår ständigt pågående investering i innovationskapacitet, säger,” Mr Freixe.

Nescafé Dolce Gusto är ledande inom marknaden för portionskaffe i mer än 20 länder. Med en tillvxt på över 50% är det en av de snabbast växande affärsområdena för Nestlé i Europa, tillägger han.

Tillväxt i Europa
Fabriken i Schwerin är företagets tredje Nescafé Dolce Gusto fabrik.

Förra året, investerade Nestlé 64 miljoner CHF i Nescafé Dolce Gusto fabriken I Girona, nära Barcelona i Spanien. Nescafé Girona

Företagets första Nescafé Dolce Gusto fabrik, som öppnades 2006 i Tutbury, England, går redan på full kapacitet. Föregående år investerade Nestlé 110 miljoner GBP i verksamheten för att kunna tredubbla produktionen. Nestlé invested in UK

Investering i Tyskland
Fabriken i Schwerin är Nestlés senaste investering I Tyskland – globalt sett, den fjärde största marknaden.

Förra året öppnade företaget en ny fabrik i Biessenhofen för produktion av hypoallergen modersmjölksersättning. En investering på 117 miljoner EUR.

Ökning av verksamheten:
Med 12 produktionslinjer beräknar Schwerin fabriken kunna producera omkring
2 miljarder kaffe kapslar per år.

Nestlé investerade 35 miljoner EUR för att öka verksamheten i Erlenbacher, där det produceras frysta bakade kakor och desserter.

Företaget har också investerat 45 miljoner EUR för att utöka  Wagner pizza fabrik i Otzenhausen.

“Etableringen av denna nya fabrik speglar mer än något annat just hur viktigt det är med investeringar för att kunna öka vår affärsverksamhet. Det illustrerar det djupa förtroende vi har för landet där vi haft en bra produktion i mer än 110 år”, Mr Freixe.

Förnybar energi
I företagets fortsatta ansträngningar att konstruera mer miljövänliga byggnader runt om i världen kommer fabriken i Scherwin att kunna bli ledande vad gäller energi och miljömässig design (LEED) med certifiering från US Green Building Council. Environmentally friendly buildings

Nescafé Dolce Gusto världen runt
Lanserades i Schweiz, Tyskland och England 2006, och Nescafé Dolce Gusto finns idag tillgängligt i mer än 56 länder världen över. 41 av dessa finns i Europa. Fram till 2013 beräknar varumärket generera försäljning på 1 miljard CHF.

Relaterad information på engelska:

Nescafé Dolce Gusto

Nestlé Germany website

Läs mer om Nescafé Dolce Gusto:

Nestlé invests GBP 110 million in United Kingdom creating 300 jobs and tripling coffee capsule production

Nescafé Dolce Gusto machines continue to reduce environmental impact

Spotlight on machine innovation and technology at Nestlé