Nestlé hjälper hundratals barn från arbete i kakaoodlingarna - “Ett barn i arbete är ett barn för mycket”!

Pressmeddelande -

Nestlés samarbete med International Cocoa Initiative (ICI) och Fair Labor Association (FLA) har skapat medvetenhet om barnens arbetsförhållande I kakaodlingarna på Elfenbenskusten och hjälpt barn till att gå I skolan. Genom Nestlé Cocoa Plan arbetar företaget för att förbättra levnadsbetingelserna för kakaoodlarna och deras omgivning med speciellt focus på barnarbete

Barnarbete har inte någon plats i företagets leverantörsled vilket också är understryks i Nestlé Corporate Business Principles och Supplier Code – “Ett barn i arbete är ett barn för mycket ”.

The Cocoa Plan,  som kan ses på flera av Nestlés styckchoklad i Norden, är Nestlés sätt att förbättra livet för odlarna, ge ökad produktkvalitet och bättre skördar.  Under de senaste två åren, har Nestlé i samarbete med  International Cocoa Initiative (ICI), arbetat för att öka medvetenheten och ge kunskap om barnarbete, inom kommunerna på Elfenbenskusten.

"Nestlé ger kakaoodlarna på Elfenbenskusten praktisk hjälp och råd för att få barnen tillbaka till
skolorna  sager Sandra Martinez, Chef för Nestlés globala kakao och konfektyr. Genom att identifiera exakt vad som händer och var,  får vi ett viktigt steg för att lösa problemet med barnarbete inom kakaosektorn, avslutar hon

Steg på vägen för att eliminera barnarbete

• Ett kontroll- och kartläggningssytem är a och o för att få en korrekt bild av situationen. Nestlé har tillsammans med ICI tagit fram ett sådant system som nu finns på plats i 10 av 57 odlings-kooperativ. Alla kooperativ ska ha implementerat systemet under 2016 .
  • Så här långt har 639 barn i riskzonen fått hjälp och initiativ görs för att nå många fler.
  • Fler än 200 barn har fått hjälp med att få skoluniform och skolmaterial samt  födelsebevis, vilket behövs för att kunna börja skolan.
  • På Elfenbenskusten har Nestlé ett pilotprojekt för att ge kvinnor, med barn som riskerar att hamna på kakaoodlingarna, ett större eknomiskt obereoende genom att odla och sälja kassava. Kassavaodling kan ge en tillräcklig inkomst för att kunna sända två barn i en familj till skolan.
  • Företaget planerar också att skapa lärlingssystem och yrkesutbildning samt läskunskapskurser för barn över skolåldern.
  • Nestlé håller också på att bilda gruper som kommer att anställas av byarna för att utföra så kallade högriskarbeten, som att hugga träd och utföra besprutningar, för att minimera risken för att dessa uppgifter hanteras av barn.
  • 3,955 odlare och 11,608 och kommuninnevånare har genomgått träning.

“Inom Nestlé Norden har vi full förståelse för konsumenternas intresse för en hållbar utveckling inom kakaobranchen. Vi är därför glada att vi med hjälp av Nestlé Cocoa Plan, samarbete med såväl ICI, FLA, UTZ Certified och Fairtrade bidrar till att eliminera barnarbete från kakaoodlingarna. Ett arbete som tar tid men där varje litet steg är oerhört viktigt, säger Ulrika Wallberg, chef för konfektyr i Norden."

Nestlé inledde ett partnerskap med  Fair Labor Association (FLA) 2011 för att förbättra livet för
kakaoodlarna  Det är nu första gången som FLA presenterar en rapport från Nestlés leverantörskedja. Rapporten föreslår att mer riktad hjälp behövs för att hjälpa barn som ligger i riskzonen.

Läs mer om rapporten och Nestlés arbete här nedan.

Relaterad information

Nestlé Cocoa Plan

Fair Labor Association

För mer information vänligen kontakta