Nestlé nu störst på kaffe i Sverige, säger Magnus Nordin, VD på Nestlé Sverige.

​​Nestlé nu störst på kaffe i Sverige

Nestlé, som är världens största livsmedelsföretag och Europas största företag, omsatte under 2017 cirka 770 miljarder kronor (89,8 miljarder CHF) med ett nettoresultat på cirka 62 miljarder kronor. I Sverige var 2017 ett bra år för Nestlé.

Nestlés övergripande mål är att förbättra människors livskvalitet och bidra till en sundare framtid. Nestlé är med på oberoende ”Global 100” som listar världens 100 mest hållbara företag.

- Nestlé Sverige har gjort ett starkt 2017 i samtliga kanaler med utmärkta tillväxttal och en ökning av vår totala marknadsandel. Flera kategorier har presterat ”all-time-high” bland annat vätskeersättningar som Resorb, modersmjölksersättningar, Nescafé snabbkaffe, frukostflingor och konfektyr. Vi är för första gången någonsin marknadsledare på kaffe totalt där bryggkaffe, snabbkaffe och kapslar ingår, säger Magnus Nordin, VD på Nestlé i Sverige.

- Vi har tagit andelar på kaffemarknaden av olika anledningar. Vi gjorde bland annat en lyckad lansering på vår Mellanrost Stockholm som har tagits emot väl av konsumenterna och vi ser även en bra utveckling på vår Skånerost som i år fyller 100 år. I våra hållbarhets-initiativ är det värt att nämna fjolårets julkaffe som är ett resultat av våra hållbarhetsprojekt i Rwanda med fokus på kvinnligt entreprenörskap, ökade försörjningsmöjligheter och en hållbar odling för framtiden, säger Hans Nilsson som är marknadschef för Zoégas.

Nestlé har haft ett tillfredsställande år i Sverige där företaget har vunnit marknadsandelar i de största produktkategorierna.

- Om vi tar kaffe, som är den största kategorin för Nestlé Sverige, kan vi se att fler svenskar vill ha olika kaffevarianter vid olika tider på dygnet, och de vill kunna välja mellan många smaker. Vi har jobbat hårt för att möta detta behov samtidigt som vi har fullt fokus på omställningen till hållbar produktion både i rosteriet i Helsingborg och i våra projekt att stötta odlarna, säger Magnus Nordin, VD på Nestlé i Sverige.

Nestlés nya VD Mark Schneider kommenterar 2017 års resultat så här.

- Vår organiska tillväxt var inom det lägre spannet för våra förväntningar främst på grund av en svag utveckling under slutet av året. Tillväxten i Europa och Asien var uppmuntrande medan Nord Amerika och Brasilien var en utmaning. Tillväxten förväntas förbättras under 2018 och vi håller kursen för våra tillväxtmål för 2020, säger Mark Schneider.

Rapporterna i sin helhet på engelska:

2017 Financial Statements (pdf)
Corporate Governance Report (pdf)

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.