Nestlé ökar nu sina CSR-mål

Nestlé ökar nu sina CSR-mål

Nu ökar Nestlé sina sociala- och miljömässiga mål fram till 2020 som ett led i företagets CSV-program (Creating Shared Value), som omfattar hela värdekedjan och därmed går ett steg längre än det traditionella CSR.

Nestlés mål är att skapa värde för samhället genom att göra affärer på ett sätt som tillvaratar globala och lokala frågor inom områdena Nutrition, Vatten och Jordbruksutveckling.

Allt som allt ska 30 mål uppnås som exempelvis att all palmolja som Nestlé använder, under 2013 vara 100% hållbart producerat, mot tidigare mål 2015.

Nestlé kommer också att minska utsläppen av växthusgaser per ton med 35 procent och reducera vattenförbrukningen per produkt med 40 procent fram till 2015, i förhållande till nivåerna 2005. Nestlé ingår också i den nya plattformen för hållbart ledarskap – UN Global Compact LEAD.

”Vi har satt några bindande internationella sociala och miljömässiga mål som är mätbara och som utgör en fortsättning på det arbete vi redan har påbörjat. Det nya är att vi nu också delar med oss av våra förpliktelser till omvärlden. Vi tror att vi kan göra skillnad genom att sätta mätbara kortsiktiga mål, som vi kan hållas ansvariga för, istället för långsiktiga förhopp-ningar”, säger Nestlés koncernchef Paul Bulcke.

”Som världens största livsmedelsföretag följer också särskilda förpliktelser samtidigt som vi

genom vår storlek kan spela en värdefull ledarroll i att stödja en samordnad handlingsplan.
Vi har kapacitet till det – och ändå viktigare – vi har viljan att göra det”!

Han understryker att de närings- och miljöutmaningar som världen står inför – bland annat med hänsyn till den väntade befolkningsökningen de kommande åren – inte bara kräver en samlad insats från företagen – utan från regeringar, myndigheter, organisationer och andra deltagare.

Läs mer om Nestlés CSV-arbete här: www.nestle.com/csv

Direktlänk till CSV-rapporten

Har Du frågor eller synpunkter är Du varmt välkommen att kontakta:

Marie Louise Elmgren, Informationschef

Nestlé Sverige AB