Nestlé öppnar dörren för mer än 20 000 ungdomar i Europa

Nestlé öppnar dörren för mer än 20 000 ungdomar i Europa

Kategorier

Vid ett stort upprop från Aten, den 15:e November, lanserar Nestlé ett ungdomsinitiativ i Europa, som fått namnet ”Nestlé Needs YOUth och innebär att företaget öppnar dörren till någon form av arbetsmöjlighet för 20 000 ungdomar under 30 år, inom en treårsperiod.

Lanseringen, som fått namnet ”Nestlé Needs YOUth ” inleds  i Aten i närvaro av  Laurent Freixe, Europachef på Nestlé SA,  Andoulla Vassiliou, EU komissionär samt Greklands Arbetsmarknadsminister, Giannis Vroutsis. Programmet är ett EU-omfattande initiativ, initierat av Nestlé och det första i sitt slag att hjälpa ungdomar över hela Europa att få anställning och arbetserfarenhet.

"Arbetslösheten i Europa idag är hög. I stort sett är var fjärde ungdom utan arbete och därmed utan inkomst, utan framtid och utan hopp", säger Laurent Freixe, Nestlés Europachef och fortsätter: "Nestlé behöver ungdomarna och ungdomarna behöver arbete! Trots den ekonomiska utvecklingen i Europa, har Nestlé lyckats med målsättningen att fortsätta att växa och investera i Europa och därför vill vi göra vad vi kan för att stärka  och utveckla ungdomarnas möjlighet till arbete och förbättra deras anställ-barhet med hjälp av vårt Youth initiativ."

Mer än 20 000 ungdomar ska beredas någon form av arbete och hjälp

• 10 000 ungdomar kommer att beredas någon form av arbete för ungdomar med såväl akademisk examen och särskild kunskap som för dem som precis slutat skolan. Arbetsmöjligheterna omfattar alla våra olika affärsområden och på alla nivåer i företaget från operatörerna på fabriksgolvet till administration, sälj, finans, personal och marknad.
  • Ytterligare 10 000 ungdomar kommer att ges möjlighet till trainee- eller praktikplatser, säsongsarbete etc.
  • Utöver detta, för att underlätta övergången från skola till arbetsliv kommer vi också att erbjuda ett ”Redo-för-arbete.program” med karriärrådgivning, coachning, CV-workshops och intervjuträning på skolor och på företaget.
  • Vi uppmuntar andra verksamheter att göra detsamma för att reducera det allvarliga problemet och vi delar gärna med oss våra planer och erfarenheter.

Alla Nestlé-enheter i Europa kommer att medverka i projektet. Exempelvis kommer det att skapas 3000 möjligheter för unga människor i Frankrike, 2420 i Tyskland, 1260 i Spanien och 1080 i Italien.

"Den privata sektorn kan i detta fall göra en stor skillnad när det gäller ungdoms-arbetslösheten, och vi  förväntar oss att detta initiativ ska bidra till att andra företag gör detsamma", säger EU Kommissionär Androulla Vassiliou.

Nestlé Norden deltar i satsningen på ungdomarna

Här i Norden kommer vi också att delta i satsningen på ungdomar.

• Det innebär att vi i Norden kommer vi att anställa, ge praktik och traineeplatser till 400 ungdomar/yngre medarbetare < 30 år i och av dessa räknar vi med 100 st i Sverige.
  • Utöver det kommer vi att anordna olika typer av mentorskap och möten/kontakter med ungdomar vid sammankomster, föredrag, skuggarbete, hjälp med personpresentationer etc. Vi räknar med 200 sådana möten i Norden där vi kommer att nå ut till minst 1000 ungdomar. I Sverige erbjuder vi ca 50 tillfällen, varav vi minst kommer att nå 250 ungdomar.
  • Samtidigt kommer vi också i Norden att kontakta våra samarbetspartners, kommuner, skolor och andra företag för att göra ett upprop för att ge ungdomar en chans att komma in på arbetsmarknaden.

Viktigt att agera även lokalt

Lokalt har Nestlé också tagit initiativet till ett upprop för ungdomsarbete i Helsinborgs kommun. Tillsammans med Näringslivsenheten på Kommunen, Lunds Universitet samt ett tiotal andra företag, vill vi medverka till att skapa undomsarbete i kommunen.

"Genom att alla hjälps åt skapar vi en ”ringar-på-vattnet-effekt” som förhoppningsvis ska generera fler möjligheter för ungdomarna. Gör vi inte något nu, är jag rädd att vi har en förlorad generation framför oss", säger Magnus Nordin, VD Nestlé Sverige.

Ambassadörer för Youth initiativet

Exempel på ambassadörer för de ungdomar som redan kommit in i företaget efter praktikplatser är
Julia Andren och Erwing Grandes Morales.

Så här säger Julia om sitt jobb och Nestlés initiativ:

"Jag kom in i företaget i som studentarbetare och denna veckan skrev jag på fast anställning som E-handelsansvarig. Min resa har varit lärorik, händelserik och mycket givande tack vare att Nestlé gav mig chansen och trodde på mig. Utbildningsnivån i Sverige har höjts och många ungdomar har fantastiska utbildningar och kunskaper som Nestlé måste ta vara på. Jag är otroligt stolt att vara en del av ett företag  som satstar på ungdomarna".

Erwing blev intresserad av Nestlé när han studerade CSR och kom in via en praktikplats:

"Ungdomar är samhällets framtid så genom att ge dem chansen bidrar Nestlé till ett
hållbart, stabilt och tryggt samhälle".

För mer information eller kontakt med någon av våra ungdomsrepresentanter, vänligen kontakta;

Marie Louise Elmgren,
Informationschef Nestlé Sverige AB
Mail: marielouise.elmgren@se.nestle.com

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige