Nestlé rankas högst inom hållbart kaffe

Nestlé rankas högst inom hållbart kaffe

Nestlé rankas högst i 2023 Coffee Brew Index i den nyligen presenterade rapporten Coffee Barometer. Rapporten uppmärksammar Nestlés omfattande hållbarhetsstrategi för kaffe och att policyer, mål och åtgärder inefattar både sociala, miljömässiga och ekonomiska dimensioner av kaffeproduktionen. Den lyfter också Nestlés investeringar inom hållbarhet för att stödja sitt arbete.

I rapporten jämförs de 11 största kaffeproducenternas hållbarhetsarbete och Nestlé rankas högst i frågor som rör företagets hållbarhetsstrategi, kaffespecifik hållbarhetsstrategi, arbetsvillkor, social integration, klimatförändringar och avskogning.

"Detta är ett erkännande av vårt långsiktiga engagemang för hållbarhet inom kaffe. Genom våra program, Nescafé plan och Nespresso AAA Sustainable Quality™-programmet, arbetar vi varje dag med kaffeodlare för att säkerställa att odling och produktion av kaffe är hållbar och socialt och ekonomiskt inkluderande. Vi är fast beslutna att kontinuerligt utveckla och ta fram nya metoder för hållbar kaffeodling, säger David Rennie, Nestlés chef för Coffee Brands."

Nestlé har åtagit sig att 100% av kaffet ska produceras på ett hållbart sätt senast 2025. Minette Rosen, råkaffeansvarig på Zoégas, understryker:

"Efterfrågan på kaffe fortsätter att öka globalt samtidigt som kaffesektorn står inför allvarliga risker när det gäller klimatförändringar, lönsamhet och mänskliga rättigheter. Det är därför viktigt att vi kontinuerligt arbetar för att förbättra vår leveranskedja för ansvarsfullt odlat kaffe och göra varje kopp mer hållbar. Ett erkännande som detta från Coffee Barometer visar att vi är på rätt väg".

Coffee Brew Index 2023 stöds av Solidaridad och Conservation International och samordnas av Ethos Agriculture. Det har publicerats för första gången i Coffee Barometers tvåårsrapport och analyserar hållbarhetsstrategin för världens 11 största rosterier.

Läs hela rapporten här.

Läs det särskilda avsnittet om Nestle här.

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.