Nestlé tar action för att förhindra barnarbete på kakaoodlingar

Nestlé tar action för att förhindra barnarbete på kakaoodlingar

efter FLA’s rapport om företagets leverantörskedja.

Nestlé med samarbetspartners kommer att involvera myndigheterna på Elfenbenskusten i ett nytt försök att förhindra barnarbete i kakaoodlingsområdena genom att öka medvetenheten och utbilda av människor, för att bättre kunna identifiera vilka barn som är i riskzonen, och hjälpa till där problem finns.

Initiativet ingår som ett led i den aktivitetsplan som Nestlé har tagit fram som svar på den rapport om företagets leverantörsled av kakao i de västafrikanska länderna, som Fair Labor Association (FLA) har tagit fram.

Det bygger på det nuvarande arbetet att utveckla en mer långsiktigt hållbar leverantörskedja för kakao med hjälp av Nestlé Cocoa Plan.

“Att barnarbete förekommer i våra leverantörsled av kakao går tvärt emot allt vi står för”. Med hjälp av FLA rapporten står det nu klart, att inget företag, som hämtar sin kakao från Elfenbenskusten, kan garantera att det inte förekommer. Men vad vi kan säga är, att det är vår högsta prioritet att lösa problemet med barnarbete, säger José Lopez, Executive Vice President for Operations.

FLA rapporten

FLA-rapporten visar att med några justeringar och förbättringar kan Nestlé Cocoa Plan komma att bli ett välgrundat utvecklingsbart program. Målsättningen med Nestlé Cocoa Plan  är att medverka till lönsamma odlingar och samtidigt eliminera användning av barnarbete på odlingarna och säkerställa långsiktigt hållbar utveckling av kakao. Planen, tillsammans med andra initiativ som Nestlé deltar i, utgör grunden till ett mer robust och djupgående försök, säger FLA experterna i sin rapport.  Rapporten.

Viktigt notera att Nestlé inte äger eller driver egna odlingar på Elfenbenskusten, men har ett bra utgångsläge att medverka till en positiv påverkan på levnadsförhållanden för kakaoarbetare inom leverantörsledet, säger FLA, på grund av en bra ingång till sina leverantörer och den volym kakao de producerar.

FLA har kommit fram till att barnarbete är en relalitet på kakaoodlingarna på Elfenbenskusten och det har sina rötter i en kombination av faktorer som fattigdom och den socio-ekonomiska situationen bland odlarna och deras familjer.

Handlingsplan

Nestlé är fast beslutsamma att utrota barnarbetet inom leverantörsledet av kakao. Barnarbetsfrågan är högt prioriterad, men det krävs stora mått och steg för att tackla situationen och det inkluderar även förbättringar av företagets leverantörskod.

Nestlé vill att leverantörerna på Elfenbenskusen ska säkerställa att de kakaodlare som levererar kakao tll företaget är fullt medvetna om de skyldigheter de har enligt koden. Företaget kommer att arbeta närmare sina leverantörer, sina certifieringspartners och andra organ för att säkerställa att de som arbetar genom hela leverantörsledet får bättre träning i att identifiera problem med barnarbete och hur dessa ska hanteras.

Nestlé önskar arbeta helt transparent i denna process. Nestlé är det första företaget inom livsmedelssektorn, som har inlett ett samarbete med FLA, i ett icke-vinstdrivande initiativ, som samarbetar med stora företag för att förbättra arbetsförhållandena i sina leverantörsled.

Nestlé bad FLA om hjälp att kartlägga leverantörsledet av kakao på Elfenbenskusten.
Nestlé har förbundit sig att arbeta med FLA under en lång period för att få bukt med de frågor som tas upp i rapporten. Den nuvarande planen är ett första steg i en lång process. Att lösa problemet med barnarbete är dock komplext och kan ta många år att genomföra.

Certifiering

Nestlé samarbetar med partners som UTZ Certified och Fairtrade för att certifiera den kakao som produceras av Nestlé Cocoa Plan kooperativ, som ett led i sin ansträngning att stödja långsiktig hållbarhet och hantera arbetsproblem. Nestlé kommer att fortsätta sitt arbete med sina certifieringspartners för att förstärka den betydelse certifiering har för att eliminera barnarbete.

Samarbete med myndigheterna

Företaget delar FLA’s synpunkter i rapporten att ett enskilt företag inte ensamma kan lösa problemen med barnarbete inom kakaosektorn på Elfenbenskusten. Myndigheter och andra intressenter har också en oerhört viktig roll att spela.

Av den anledningen ger Nestlé sitt fulla stöd för Elfenbenskustens regeringsplan kring avskaffandet av “trafficking av barn”, barnutnyttjande och barnarbete.

Direkt webbinformation

Journalister och andra intressenter är välkomna att ta del av direkt information av José Lopez, Nestlé Executive Vice President for Operations och Auret van Heerden, FLA President ,klockan 15.00 – den 29 juni. http://www.media-server.com/m/go/Nestle-FLA-webcast

Viktiga länkar:

Fair Labor Association:  http://www.fairlabor.org/