Peter Svensson nöjd med Nestlés placering i hållbarhetsindex

Peter Svensson nöjd med Nestlés placering i hållbarhetsindex

Nestlé har för första gången fått resutaltet 88% på  Dow Jones Sustainability Index, vilket är dubbelt så högt som genomsnittet i branschen . Bolaget har också uppnått den maximala poängen för andra året i rad i CDP " Climate Disclosure Leadership Index " och CDP " Climate Performance Leadership Index ", som båda publiceras i Global 500 Climate Change Report 2013 . Nestlés ledande positioner i alla tre indexen visar stort fokus på såväl miljö- som sociala frågor inom verksamheten och vikten av information om detta.

Starkt regelverk för vatten och miljö

Nestlé har ett starkt regelverk och en öppen rapportering inom området hållbar miljö - inklusive aktiviteter kring klimathantering, metoder för vattenförvaltning och råvaruhantering – som ledde det till att företaget uppnådde 97 % i "miljödimensionen” av Dow Jones Sustainability Index , den bästa poängen i branschen. Nestlés miljöarbete ingår också i företagets CSV-mål (Creating Shared Value).

Dow Jones Sustainability Index baseras på en analys av företagens ekonomiska, miljömässiga och sociala prestanda , inklusive områden som bolagsstyrning, klimatstrategi , leverantörsstandarder och arbetsförhållanden .

Halverade utsläpp

Initiativ som byter från långväga vägtransporter till järnväg eller närsjöfarten i Europa, väljer vindkraftsenergi till sina fabriker i Mexiko, installallation av vedpannor på fabriker i Frankrike, och användning av kaffesump för eldning i Nescafé-fabrikerna, har alla bidragit till att företaget upprätthåller sin position i CDP rankingen för andra året i rad .

CDP index mäter prestandan bland 500 företagen i FTSE Global Equity Index i termer av deras ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen, samt insyn i den iföretagens information. Sedan 2002 har Nestlé lyckats halvera utsläppen av växthusgaser ( GHG ) utsläpp från fabrikerna per ton produkt , genom att fortsätta att förbättra energieffektiviteten, byta till renare bränslen och satsa på förnybara energikällor .

Tidigare i år meddelade bolaget sitt åtagande att minska direkta utsläpp av växthusgaser per ton produkt med mer än en tredjedel fram till 2015 , jämfört med 2005 års nivåer .

I juli, fick företaget för andra gången, efter en oberoende revision FTSEGood index, eftersom vi uppfyllt kriterierna för ansvarsfull marknadsföring i samband med modersmjölksersättning. Nestlé var redan i mars 2011 den första tillverkaren av modersmjölksersättning, som antogs i FTSEGood index.

På miljösidan har Nestlé sedan 2002 lyckats halvera utsläppen av växthusgaser från sina nästan 500 anläggningar över hela världen, mätt per ton produkt och år. Samtidigt har företaget tidigare i år lovat att minska utsläppen med ytterligare en tredjedel jämfört med nivån 2005.

"Vi prioriterar hållbar miljö, mänskliga rättigheter, anständiga arbetsvillkor i leverantörskedjan för arbetskraft och anti-korruption samtidigt som vi minskar den negativa påverkan på klimatet i det dagliga arbetet  - och i våra kort-och långsiktiga mål. Därför är vi glada över att detta arbete har blivit erkänt av de stora internationella indexen och forum. Till exempel, på en nordisk nivå är nyheten att våra styckeschoklad Smarties och KitKat producerats från hållbart odlad choklad som en del av Nestlés The Cocoa Plan ", säger Peter Svensson, vd för Nestlé Nordic.

Läs gärna mer här :

Nestlé policy on environmental sustainability

Global 500 Climate Change Report 2013

CDP website

Dow Jones Sustainability Index

Nestlé Creating Shared Value

För frågor vänligen kontakta:

Marie Louise Elmgren
Informationschef