Nestlés KITKAT hjälper världens kakaoodlare genom ”The Cocoa Plan”

Nestlés KITKAT hjälper världens kakaoodlare genom ”The Cocoa Plan”

Med en satsning på 868 miljoner SEK (110 milj CHF) fram till 2020 i form av 12 miljoner kakaoträd, utbildning, forskning och samarbete i sociala program, fortsätter Nestlé sitt arbete för långsiktigt hållbar utveckling bland kakaoodlare – ”The Cocoa Plan”. Första konfektyren att bära budskapet är företagets välkända och omtyckta chokladbitar av kex och choklad – KITKAT, som nu finns ute i butik.

”The Cocoa Plan” fokuserar på viktiga frågor ur ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv och ingår nu som en del av Nestlés CSV program (Creating Shared Value). ”The Cocoa Plan” omfattar alla Nestlés aktiviteter när det gäller att verka för långsiktigt hållbar utveckling för kakaoodlare. Viktiga steg i detta arbete är att köpa kakaobönor från odlare som arbetar enligt justa principer, och att sprida kunskap om hållbart jordbruk. I programmet ingår utbildning av mer än 5000 odlare per år, som får hjälp att fyrfaldigt förbättra sin skörd, få högre avkastning och därmed mer betalt för sin råvara.

-   Även om vi på Nestlé har arbetat med CSV under många år, säger Kasper Kunckel, Nestlé Nordic Marketing Manager Confectionery, känns det extra bra att vi nu också via KITKAT, kan kommunicera direkt till våra konsumenter, vad vi gör med hjälp av ”The Cocoa Plan” i Västafrika, Ecuador, Venezuel och Indonesien, där vi köper vår kakaoråvara.

Sedan 1995 har Nestlé satsat 473 miljoner SEK (60 milj CHF ) och nu ökar företaget CSV-insatsen under den närmaste 10-årsperioden med ytterligare 868 miljoner SEK  (110 milj CHF ) för att hjälpa kakaoodlare att få en mer lönsam kakaoproduktion och därmed bättre levnadsbetingelser.

-     Satsningen på ”The Cocoa Plan” innebär att vi bland annat delar ut gratis kakaoträd. Träden har tagits fram vid vårt forskningscentra i Tour, Frankrike och ger exceptionellt mycket starkare plantor och bättre skördeförutsättningar. Dessutom utbildas odlarna, och ges rådgivning med hjälp av agronomer och lokala assistenter. Allt sammantaget bidrar till ökad råvarukvalitet som samtidigt tar hänsyn till miljön och odlarens sociala förhållanden, säger Kasper Kunckel. Nestlé, har idag samarbete med 26 kooperativ med mellan 60 och 5000 medlemmar per kooperativ.

Samarbete enda lösningen för hållbar utveckling
Nestlé samarbetar med intresseorganisationer som internationella Röda Korset (IFRC) myndigheter och privata företag med vattenreduktion, utbildning för såväl odlare som att säkerställa barns rätt att gå i skolan, miljöhänsyn, justa arbetsförhållanden och uppbyggandet av hållbara certifieringsprogram som exempelvis UTZ CERTIFIED, ICI (International Cocoa Initiative) och WCF (World Cocoa Foundation). Genom det nystartade samarbetet med Fair Labor Association har Nestlé tagit ytterligare ett steg i sin strävan att verka för bättre arbetsförhållanden på kakaoodlingarna.

KITKAT som en del av en balanserad livsstil
Choklad ger förbrukaren en njutning, och det nya KITKAT ger dessutom värde för kakaoodlaren.

-  Det är helt ok att unna sig lite extra och njuta en bit choklad i samband med en aktiv livsstil och varierad kost, säger Sussanne Wolff, Nutrition, Health & Wellness Manager, Nestlé Norden.
KITKAT kan dessutom delas upp i fyra bitar som lätt kan delas med andra eller sparas till annat tillfälle.

Läs gärna mer på www.nestle.se , www.thecocoaplan.com eller http://www.fairlabor.org/fla/ eller kontakta:

Marie Louise Elmgren,
Informationschef