Ny gröt för hälsomedvetna

Ny gröt för hälsomedvetna

Nu finns ett nytt hälsosamt och mättande frukostalternativ. ”God morgon gröt” är rik på protein, kalcium, fibrer samt vitamin D, C och E. Gröten har inget tillsatt socker och är lätt att göra, man tillsätter bara varmt vatten.

-God morgon gröt är en riktig fullpoängare om man vill ha en lättlagad, god och näringsrik frukost, säger Lotta Lindman, marknadschef på Nestlé.

God morgon gröt:

• Är rik på fibrer med en fullkornshalt på 71,8 procent.
  • God morgon gröt innehåller bland annat protein från mjölk. Mjölkprotein har hög kvalitet och ett högt ”biologiskt värde". Detta innebär att proteinerna innehåller alla essentiella aminosyror kroppen behöver och det är lätt för kroppen att absorbera. Protein är ett livsviktigt näringsämne som behövs för att reparera kroppen. Det är därför protein ofta kallas kroppens byggstenar. Protein är livsnödvändigt för att kroppens alla celler ska fungera.
  • Innehåller kalcium som är en viktig mineral som kroppen inte kan producera själv, det måste därför tillföras med kosten. Under hela livet genomgår benstommen en ständig förnyelse och därför är det viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium i alla åldrar.
  • Är berikad med D-vitamin som är viktigt för immunförsvaret och upptaget av kalcium. Kalcium är bra för benstommen.
  • Är berikad med vitamin E som är en naturlig antioxidant som är bra för huden.
  • Är berikad med C-vitamin som är en antioxidant som förbättrar upptaget av järn som är viktigt för blodvärdet.
  • Har inget tillsatt socker.

Ett paket räcker till cirka 8 portioner och kostar cirka 35 kronor. Gröten finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker.

Serveringsförslag                                                                                                                               Vill du göra God morgon gröt mer näringsrik kan du toppa gröten med nötter, mandlar och frön. Ett annat alternativ är att äta tillsammans med lingonsylt, äpplemos eller bär. Det är även gott att krydda gröten med kanel eller kardemumma.

För mer information kontakta:

annelie.barkelund@se.nestle.com