Purina presenterar nya åtaganden för en regenerativ framtid

Purina presenterar nya åtaganden för en regenerativ framtid

Purina, Europas ledande företag inom husdjursfoder, presenterar nu sex nya åtaganden i syfte att förbättra livet och välbefinnandet för husdjur, människor och vår planet för att möta dagens samhälleliga och miljömässiga utmaningar.

Purinas åtaganden är utformade för att säkerställa att företaget fortsätter att leverera högkvalitativt foder och foder för husdjur samtidigt som de adresserar bredare samhälls- och miljöfrågor. De har utvecklats och utformats för att ta itu med nyckelområden för social påverkan som beskrivs i 2030 FN:s mål för hållbar utveckling (SDG).

Nedan följer en beskrivning av varje åtagande och hur Purina kommer arbeta för att uppnå dem:

1. Förnya husdjursnäring och köpa in ingredienser genom regenerativa metoder
Till 2024 kommer Purina att lansera 20 nya produkter, designade för att förbättra välbefinnandet för husdjur. År 2025 kommer 20 % av spannmåls- och grönsaksproteinerna att hämtas från regenerativa jordbruksmetoder och sedan öka till 50 % år 2030. År 2030 kommer Purina bara att använda fisk (vildfångad och vattenbruk) som kommer från ansvarsfulla metoder.

2. Främja adoption av husdjur genom partnerskap
Purina har adoptionspartnerskap i 15 länder över hela Europa och vi arbetar med 28 olika partners för att hjälpa husdjur i nöd. I Sverige arbetar vi med Djurens vänner. Purina kommer fortsätta att arbeta med dem för att stödja hemlösa husdjur.

3. Främja program för ansvarsfullt husdjursägande
År 2030 kommer 3 miljoner människor över hela världen att ha deltagit i våra program.

Purina kommer arbeta med experter inom utbildning och leverera program för att hjälpa barn att bättre förstå husdjurs beteende och omsorg i 13 olika länder. Purina har också utvecklat ett onlineverktyg som kommer uppdateras med ny och mer djupgående information för att säkerställa att husdjur matchar potentiella ägares livsstil.

4. Främja bandet mellan människor och husdjur
Till 2030 siktar vi på att hjälpa 1 miljon människor i utsatta situationer att förbättra sin hälsa och sitt välbefinnande genom det unika bandet mellan människor och husdjur. Detta görs genom samarbete med organisationer som Victim Support Europe www.victimsupport.eu

5. Arbeta mot en avfallsfri framtid
År 2025 är vår ambition att 100 % av Purinas förpackningar ska vara återanvändbara eller återvinningsbara med målet att minska användningen av jungfrulig plast med en tredjedel under samma period.

6. Hjälpa till att främja regenerering av mark- och havsekosystem
Vårt engagemang inkluderar följande mål för 2030:

Vi strävar efter att:

• minska våra CO2-utsläpp med 50 % på vår resa mot Net Zero

• minska överskottet av kväve och fosfor från gödselmedlen i vår jordbruksförsörjningskedja

• begränsa markanvändningen samt förbättra markkvaliteten genom regenerativa jordbruksmetoder

• ta itu med bifångst med våra globala partners för fisk t.ex. Sustainable Fisheries Partnership (SFP) och samarbeta med Fishery Improvement Projects (FIPs) kopplat till användandet av fisk i våra produkter

• starta restaureringsprojekt för sjögräs för att fånga upp mer kol och främja biologisk mångfald.

För mer information om våra åtaganden, besök:

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.