Nestléspelen

Svensk Friidrott och Nestlé inleder samarbete – lanserar Nestléspelen

Nestlé och Svensk Friidrott lanserar nu Nestléspelen – ett initiativ i syfte att få fler barn i rörelse, hjälpa föreningar att arrangera aktiviteter för barn och sprida kostråd.

Nestlé och Svensk Friidrott har tillsammans skapat ett koncept där barn får röra på sig och lära sig om vikten att äta hälsosamt. Idrottsklubbar över hela Sverige organiserar aktiviteter för att inspirera barn till fysisk aktivitet genom friidrott och introducerar dem till tävlingar på ett sätt som passar barn. Barnen får samtidigt information och goda råd som ska ge en positiv inställning till mat.

- Det känns jättekul att Nestléspelen äntligen är igång. Vi ser konceptet som en bra möjlighet för våra föreningar att testa nya typer av aktivitetsformer för barn. Vi hoppas att barnen ska tycka att detta är en rolig serie av aktiviteter som gör att de får testa lekfull friidrott i alla dess former, säger Frida Hogstrand, barn- och ungdomsansvarig på Svensk Friidrott.

Nestléspelen är en del av Nestlé for Healthier Kids, ett globalt program som omfattar alla Nestlés initiativ för att ge barn en så hälsosam uppväxt som möjligt. I programmet ingår utveckling av hälsosammare produkter samt råd till familjer inom områdena näring och motion. Målet att hjälpa 50 miljoner barn att leva ett hälsosammare liv till 2030.

- I dagens samhälle rör sig många barn för lite och äter inte tillräckligt hälsosam mat, det gör att de mår sämre och ohälsan ökar. Som världens största livsmedels- och dryckesföretag är vi fast beslutna att göra vad vi kan för att ändra på det, Per Frank, Nutrition, Health and Wellness Manager på Nestlé.

Läs mer om Nestléspelen och Nestlé for Healthier Kids här:

För mer information, kontakta:
Mikael Lindgren, kommunikationschef Nestlé Sverige
E-mail: Mikael.lindgren@se.nestle.com

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.