Vitamin- och proteinrik vinterboost med Meritene Energis

Vitamin- och proteinrik vinterboost med Meritene Energis

Känner du dig ofta trött under vinterhalvåret? Meritene Energis är en vitamin- och mineralberikad proteindryck speciellt framtagen för dig över 50 år. Drycken innehåller vitamin B2, B6 och B12, som minskar trötthet och utmattning. Den är även rik på protein av hög kvalitet, som bidrar till att bibehålla muskelmassan och muskelfunktion[1]. Kombinera gärna Meritene Energis med styrketräning för en pigg och stark vinter! Innehåller även gott om solvitamin D.

Med start i 50-årsåldern minskar muskelmassan med mellan en till två procent per år[2]. Flera studier påvisar den positiva effekten av träning i kombination med ett ökat proteinintag hos äldre[3]. Äldre personer löper dessutom en särskilt stor risk att drabbas av näringsrelaterad trötthet på grund av järnbrist och brist på vitamin B12[4]. Förutom viktiga vitaminer och mineraler är Meritene Energis även rik på protein av hög kvalitet. Proteinintag direkt efter träning eller fysisk aktivitet hjälper till att bevara och/eller öka muskelmassan. Det är också bra att fördela det dagliga intaget av protein jämt på tre måltider (ca 25-30 gram per måltid - beroende på ålder och vikt) för ett mer kontinuerligt tillskott på protein, vilket gynnar muskelvävnaden[5]. Det är viktigt att frukosten innehåller rätt nivå av energi och protein för att bryta nattens fasta. Så komplettera gärna din frukost med Meritene Energis och/eller som återhämtning efter träning.

Om Meritene Energis
Meritene Energis består av pulver som blandas med mjölk eller vatten och finns i smakerna choklad, jordgubb och vanilj. Produkten ersätter inte måltider utan bör ingå i en i övrigt balanserad kost. De är glutenfria och finns på utvalda apotek i hela Sverige. Meritene Energis har ett rekommenderat cirkapris på 150 kr/förpackning och innehåller 15 portionsförpackningar.

Har du frågor kring detta är du välkommen att kontakta:
Maria Roeck Hansen, ‎Senior Brand Manager Nordic, Nestlé Health Science
E-post: maria.roeckhansen@se.nestle.com

Annelie Barkelund, Informationschef Nestlé Sverige AB
E-post: annelie.barkelund@se.nestle.com

För produktprover och bilder, kontakta:
Elin Christoffersson, Prat PR
E-post: elin.christofferson@prat.se

[1] Demling, R.H. Nutrition, anabolism, and the wound healing process: an overview. Eplasty 9, e9 (2009).

[2]Thomas DR. Loss of skeletal muscle mass in aging: Examining the relationship of starvation, sarcopenia and cachexia. Clin Nutr. 2007;26,389–399.

[3] Biolo G, et al. An abundant supply of amino acids enhances the metabolic effect of exercise on

muscle protein. Am J Physiol. 1997;273(1 Pt 1):E122-9.

[4] Huskisson, E., Maggini, S. & Ruf, M. The role of vitamins and minerals in energy metabolism and well-being. J Int Medical Res 35, 277-289 (2007).

[5] Demling, R.H. Nutrition, anabolism, and the wound healing process: an overview. Eplasty 9, e9 (2009).

Fakta om Nestlé

Nestlé med huvudkontor i Vevey, Schweiz grundades 1866 och är världens största företag med inriktning på mat, nutrition och välbefinnande. Företaget har runt 300 000 anställda i 194 länder. Varje år satsar Nestlé ca 10 miljarder kronor på forskning och utveckling med hjälp av hundratals forskare från olika länder. Under många år har Nestlé Nutrition Institute bidragit till utvecklingen inom nutrition, bland annat genom att dela ut stipendier till unga forskare. Nestlé Nutrition Institute har gett ut fler än 3000 nutritionspublikationer för att sprida kunskap och därigenom förbättra livskvaliteten för människor världen över. För forskningsbaserade kunskaper kring nutrition, besök www.nestlenutrition-institute.org.