Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Liten åtgärd gav stor effekt. En ny tunnareplastfilm,framtagen och utvecklad av minst 51% återvunnen plast har bidragit till en radikal minskning av koldioxidutsläpp på 32 989 kg. Det är ett av initiativen för att nå Zoégas/Nestlés globala miljömål och reducera koldioxid-utsläppetmed 35% innanår 2020.

För att bygga en hållbar verksamhet inom kaffeproduktion krävs att hållbarhetstänket är top-of-mind i hela värdekedjan. I Zoégas kafferosteri i Helsingborg är arbetsmiljö och säkerhet, miljöpåverkan och effektiviseringar särskilt i fokus.

Sedan 2015 har rosteriet bytt ut krympfilmen, det material som används för att hålla kaffepaketen på plats under transport. Plasten har ersatts av en tunnare plastfilm som är tillverkad av minst 51% återvunnen plast. Det har genererat en reducering av koldioxidutsläpp på 32 989 kg vilket motsvarar den mängd koldioxid som förbrukningen av 13 160 liter bränsle utsöndrar, återvinningen av 65 788 Iphones alternativt den mängd koldioxid ett kylskåp utsöndrar i 10 814 år.

- När plast ingår i ett företags verksamhet, bör vetskapen om plast och dess delvis negativa påverkan på miljön också finnas med i beräkningen. Resultatet av den nya plasten känns oerhört bra. Dock slutar vi inte där, det kontinuerliga arbetet för oss på Zoégas fortsätter. Det läggs mycket resurser på att göra våra produkter och processer ännu bättre ur miljösynpunkt”, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig Zoégas.

Zoégas arbetar med hållbarhet i hela kaffeproduktionens värdekedja, och har sedan 2011, genom hållbarhetsinitiativet Coffee by Women iÖstafrika, utbildat mer än 50 000 kaffebönder i hållbar kaffeproduktion och entreprenörskap. Ca 30% av de utbildade är kvinnor.

En hållbar kaffeproduktion som säkrar kvalitetskaffe även i framtiden kräver att Zoégas tänker hållbarhet genom hela kaffehantverket. Det ska vara hållbart för kaffebönderna på världens kaffeodlingar och hela vägen fram till produktionen vid kafferosteriet i Helsingborg. Det ställer krav att hela tiden leta efter förbättringar i alla moment. Att byta ut krympfilmen är en relativt liten åtgärd som ger en stor förbättring för miljön.

För mer information om Zoégas hållbarhetsarbete, vänligen kontakta:

Hans Nilsson, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB hans.nilsson@se.nestle.com
Mobil: 0702 – 48 80 60

Kategorier

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige