Malmö är Europas tredje mest miljövänliga storstad

Och när man undersökt staden utifrån en mängd miljökriterier så åkte Malmö rätt in på tredje platsen efter Köpenhamn och Stockholm. Malmö ligger i topp i kategorin "Byggnader", före både Stockholm och Berlin som delar på andraplatsen i den kategorin. Exempelvis har Malmö lägre energianvändning i bostadshus och höga krav på energieffektivitet i nya byggnader. Kraven är till och med högre än de nationella normerna i Sverige.

Malmö är Europas tredje mest miljövänliga
storstad enligt European Green City Index.

– Västra Hamnen är ett utmärkt exempel på hur höga krav gynnar en hållbar stadsutveckling, där energieffektiva bostadsområden försörjs till 100 procent av lokalt producerad förnybar energi. Nu tar vi nästa steg med den nya stadsdelen Hyllie som vi vill ska utvecklas till Öresundsregionens klimatsmartaste stadsdel, säger Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för boende och infrastruktur. Även i kategorin Avfall och användning av mark hamnar Malmö på första plats i indexet, långt före Köpenhamn och Stockholm som kommer på åttonde respektive nionde plats. Malmö återvinner 46 procent av sitt avfall, jämfört med 18 procent för genomsnittet, vilket gör staden till ett internationellt föredöme.

Läs artikeln i sin helhet på NETCOMMUNITY / BIMforum

• netcommunity
  • bimforum
  • malmö
  • european green city index
  • cad
  • cadtorget
  • plm
  • plmforum

NETCOMMUNITY arbetar med affärsutveckling och erbjuder tjänster inom prospektering av nya kunder och specialrekrytering av nyckelpersoner. I grunden är vi ett mediaföretag med våra portaler CADtorget, PLMforum och BIMforum som idag samlar över 55.000 registrerade medlemmar.

Följ oss även på Facebook