Netdoktor sätter fokus på demens och demenssjukdomar

”Alzheimers bör utrotas. Den är för jävlig! Jag har den, men jag lider inte av den”. Redan vid 54 års ålder drabbades Göran av Alzheimers sjukdom. I Sverige har åtta procent av alla personer över 65 år någon form av demenssjukdom, den vanligaste är alzheimers.

Idag lanserar Netdoktor ”Fokus Demens” som ska fungera som kunskapskälla och stöd för den som har en demenssjukdom, men framför allt för de demenssjukas anhöriga.

– När en person drabbas av demens påverkar det hela familjen. För många anhöriga förändras hela livssituationen och många gånger är det svårt att hantera alla känslor och de krav som ställs, säger Wilhelmina Hoffman, läkare och chef för Svenskt demenscentrum, som är ett nationellt
kompetenscentrum för demensområdet.

Förutom att ”Fokus Demens” innehåller faktaartiklar, intervjuer och information, kommer en chatt att anordnas med Netdoktors psykolog Anne Grefberg. Torsdagen den 8 september klockan 13.30 svarar Anne Grefberg på frågor samt ger tips och råd på hur man kan hantera den förändrade livssituationen.
Ställ frågor till Anne Grefberg redan nu.

Från och med nu kan Netdoktors medlemmar och besökare ta del av det nya innehållet om olika demenssjukdomar, vad de innebär och vilken hjälp och behandling som finns. Som medlem på Netdoktor kan man dessutom delta i olika forum samt starta sin egen blogg.

Gå till Fokus Demens >>
Intervju med Lillemor om livet med en alzheimer sjuk man >>

• demenssjuksköterska
  • demensboende
  • demens
  • alzheimer
  • alzheimers sjukdom
  • svenskt demenscentrum
  • demensvård

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 600 000 besök varje månad och omkring 200  000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Fokus Demens sponsras av Novartis. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Fokus Demens lanseras i samarbete med Svenskt demenscentrum.

Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.