Viktig kunskap om bältros behöver nå fler läkare

NetdoktorPro startar webbaserad utbildning om bältros

I NetdoktorPro:s läkarutbildning om bältros presenteras aktuell kunskap om sjukdomen. Närmare var fjärde person i Sverige drabbas av bältros, en sjukdom som kan ge komplikationer som långvarig nervsmärta och även utlösa hjärninflammation.

I dag lanserar NetdoktorPro en ny läkarutbildning om bältros med fakta som läkare har stor nytta av, menar Marie Studahl, docent och infektionsläkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, tillika Netdoktors expert.

– Utbildningen innehåller fördjupad kunskap om bland annat komplikationer till följd av sjukdomen. Det här är något som fler läkare behöver kännedom om, säger Marie Studahl.

Hon betonar att bältros kan orsaka allvarliga medicinska tillstånd som exempelvis hjärninflammation, något som upptäcks hos allt fler genom bättre diagnostiska metoder. Bältros kan även leda till långvarig nervsmärta (postherpetisk neuralgi), dessutom finns risk för förlamning av ansiktsmuskler som kan bli bestående .

I utbildningen presenteras aktuell information på ett lättillgängligt sätt. Idag finns behandling som kan lindra symtomen, men botande behandling av bältros och dess komplikationer saknas. Detta gör att bältros i hög grad kan påverka den drabbades livskvalitet genom att begränsa dagliga aktiviteter, det sociala livet, sömnen och det allmänna hälsotillståndet.

Med läkarutbildningen, www.VadvetduomBALTROS.se, vill NetdoktorPro förbättra kunskapen om bältros inom  sjukvården. I dag drabbas ungefär var fjärde person någon gång i livet. När Netdoktor nyligen genomförde en upplysningskampanj till allmänheten om bältros, som nådde över 90 000 deltagare, vittnade många om läkare som haft svårt att ställa korrekt diagnos.

– Resultaten från vår upplysningskampanj www.Bältroskoll.se som vänt sig till patient och allmänhet har engagerat. Det har vi, inte minst, sett på alla som vill berätta om de komplikationer som bältrosinfektionen lett till. Det har gett en bild av en allvarligare sjukdom än den generella uppfattning som råder om bältros – både hos allmänheten och inom sjukvården, säger Mats Halldin, läkare och medicinsk chef på Netdoktor.

Netdoktors mål med denna utbildning är därför att på ett enkelt och tilltalande sätt, öka kunskapen och uppmärksamheten om bältros hos läkarkåren – och därmed underlätta snabb diagnostisering och korrekt behandling.

Utbildningen omfattar ett kunskapstest samt fyra informationsmejl . Innehållet riktas främst till läkare, men även övrig sjukvårdspersonal kan ha stor nytta av materialet.

Om läkarutbildningen

Utbildningen vänder sig främst till läkare men även till annan sjukvårdspersonal och omfattar fem delar med tillhörande kunskapstest samt fyra informationsmejl till intresserade deltagare.

Innehållet på VadvetduomBÄLTROS.se är framtaget av Netdoktor och granskat av docent Marie Studahl, överläkare vid Infektionskliniken, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg.

Utbildningen marknadsförs i samarbete med Dagens Medicin och Sanofi Pasteur MSD. Copyright Netdoktor.se AB 2014.

Mer information

För mer information, bilder eller intervjuer, välkommen att kontakta Ann-Charlotte Beckman, VD på Netdoktor.se, tel: 08-545 158 71, 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

• läkare
  • netdoktorpro
  • marie studahl
  • läkarutbildning
  • läkarkår
  • webbutbildning
  • webbaserad
  • hjärinflammation
  • bältros
  • ann-charlotte beckman

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 950 000 besök varje månad och 60 000 medlemmar. NetdoktorPro är ett medicinskt verktyg för läkare med 60 000 besök varje månad och 2 300 medlemmar.

Bakom Netdoktor står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.