Avslöjar årets hetaste julklappar och julklappstrender

Avslöjar årets hetaste julklappar och julklappstrender

Julen närmar sig och även om många upplever att ekonomin är stramare i år än de senaste åren, verkar det tydligt att många är redo med årets önskelista. Nu avslöjas det svenska folkets önskelista för årets hemelektronik-julklappar i en ny stor landsrepresentativ undersökning, genomförd av Demoskop på uppdrag av NetOnNet. Undersökningen visar även vilka typer av produkter som toppar önskelistorna, där män och kvinnor har olika preferenser när det kommer till de mest önskade kategorierna.

Hemelektronik är enligt undersökningen årets hetaste julklappstrend i Sverige, där störst andel alltså anger just hemelektronik som sin favoritkategori när det gäller julklappar.

– Det är tydligt att svenskarna i år önskar sig hemelektronik, men det finns också skillnader mellan könen vad de önskar sig i julklapp. Män visar en särskilt stark preferens för hemelektronik, där 16% säger att de helst vill hitta en elektronikpryl under granen, medan kvinnor föredrar möbler och inredning, säger Sofie Struwe, CCO för NetOnNet.

Demoskop har genomfört den landsrepresentativa undersökningen i Sverige bland 1153 personer på uppdrag av NetOnNet, och den ger inblick i svenskarnas favoritprylar inom hemelektronik.

- Undersökningen visar att det verkar vara airfryerns år. Airfryer, eller luftfritös som den också kallas, är den hemelektronikprodukt som de flesta vill ha till jul i år. På platserna tätt efter hittar vi tränings- och smartklockor, TV, robotdammsugare och mobiltelefon. Samtidigt ser vi också här att det finns vissa skillnader mellan kvinnor och män.

Kvinnor gillar datorer
För kvinnorna är airfryern den överlägset mest eftertraktade julklappen inom hemelektronik, men till skillnad från männen finns även datorer och surfplattor på Topp 5-listan.

– För män är det däremot ny TV som ligger högst upp på listan. Vi ser en tydlig trend på allt större TV-apparater och eftersom det är vanligt med TV på 50, 60 och över 70 tum är jag osäker på om det i praktiken kommer att ligga väldigt många TV-apparater under granen i år, men många kanske passar på att ge sig själva och sina familjer en ny TV ändå - kanske redan monterad på väggen. Överväga också om Qled vs Oled är rätt för dig, beroende på om du kommer att ha TV:n i ett rum med mycket eller lite ljus. Om det är viktigt att hänga TV:n på väggen utan många synliga kablar finns det nu flera modeller som tar hänsyn till detta.

Detta är de hemelektronikprodukter som svenskarna önskar sig allra mest inför jul
1. Airfryer
2. Tränings- och smartklockor
3. TV
4. Robotdammsugare
5. Mobiltelefon

Topp 5 bland kvinnor
1. Airfryer
2. Mobiltelefon
3. Tränings- och smartklockor
4. Dator
5. Surfplatta

Topp 5 bland män
1. TV
2. Smarta hem-produkter
3. Robotdammsugare
4. Tränings- och smartklockor
5. Mobiltelefon

- Baserat på resultaten av undersökningen och vad vi ser stor efterfrågan på redan nu innan julhandeln drar igång på riktigt tror vi att årets julklapp är bland följande, säger Sofie Struwe:

• Andersson AFR 2.2 airfryer
  • Dreame D9 Max dammsugare
  • Apple Watch Series 9 GPS
  • Garmin Venu 2 Plus smart watch
  • iPhone i alla modeller, även begagnade
  • Surfplatta Samsung Galaxy Tab A8

- Vi ser också en stark efterfrågan på True wireless-lurar i alla modeller och även detta år massagepistoler, säger Sofie Struwe.

Trender inom årets julhandel
Inom kort publicerar NetOnNet sin halvårsvisa handelsrapport, där även årets handel inför jul presenteras. Rapporten visar hur höga räntor och hög inflation präglar årets julhandel.

– Det ser vi redan i början av november är att en av sex svenskar planerar att dra nytta av årets Black Week för att handla julklappar. Årets Black Week kommer att vara en nyckelperiod för många svenskar och det är en strategi för att hantera den rådande höga inflationen, höga räntor och matpriser genom att spara pengar på sina inköp, säger Sofie Struwe och tillägger:

- Undersökningen visar också att en av fyra svenskar har avvaktat med att köpa produkter eftersom de hellre vill önska sig detta som julklappar. Och tre av fem svenskar är öppna för att få begagnade julklappar i år. Detta är en tydlig indikation på en växande medvetenhet om hållbarhet och en önskan att minska den ekonomiska bördan på vänner och familj i ekonomiskt tuffa tider.

Julklappssäck till hela familjen för en tusenlapp
I tider av ekonomisk press kan det vara en utmaning att få pengarna att räcka till alla julklappar.

- Vi har stor förståelse för att våra kunders plånbok är påverkad. Vi erbjuder prylar inom olika prisspann och hos oss kan kunderna hitta bra alternativ i olika prisklasser, säger Sofie Struwe. Det finns jättefina alternativ där man kan få ihop en julklappssäck till hela familjen för en tusenlapp, som till exempel denna:

• Färgglad ritplatta med LCD-display för många färger för 149 kr
  • Portabel spelkonsol med 240 inbyggda spel för 229 kr
  • LED-ringlampa med flera ljuslägen och stativ (perfekt för streaming, vloggning, fotografering och videoinspelning) för 249 kr
  • Fotvärmare för kalla fötter för 299 kr
  • True Wireless-hörlurar för 299 kr

Sedan 1999 säljer NetOnNet hemelektronik från både egna och välkända varumärken direkt från lagerhyllan. Vårt fokus är att förenkla allt vi kan för att erbjuda hemelektronik billigare än andra. Det är mottot för hela NetOnNet och grundar sig i vårt unika självbetjäningskoncept. Kunderna ska välja NetOnNet, inte bara för att vi har låga priser, utan även för att vi gör det enklare, ärligare och med fokus utifrån kunden själv. Det är så vi skapar mervärde och en stark relation med våra kunder. NetOnNet säljer till konsumenter och företag genom e-handel och cirka 30 Lagershoppar i Sverige och Norge. Sedan 2022 är vi del av Komplett Group. Vårt huvudkontor ligger i handelsstaden Borås.