Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet

​Corona-situationen förändrar våra e-handelsvanor - även efter krisen

Många branscher har påverkats av coronapandemin och börjat leverera varor till människor på nya och snabbare sätt. Hemelektronikbranschen, som har varit ledande inom e-handel och produktleverans de senaste åren, ser en förändring i hur norrmän och svenskar handlar hemelektronik. Enligt NetOnNet är detta förmodligen något som också kommer att påverka våra handels- och leveransvanor på lång sikt.

- Som omnikanalsktör, som erbjuder både varor online och i våra Lagershoppar, kan vi tydligt se hur utvecklingen skiljer sig åt mellan fysisk handel och online-handel. Vi ser att de strikta förhållningsreglerna, särskilt i Norge, gör att utvecklingen påskyndas inom e-handeln. Många konsumenter som inte testat e-handel tidigare testar nu nya lösningar och får därmed erfarenhet av hemleveranser, säger Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.

Han tror att den utveckling vi nu ser inom olika e-handelstjänster och lösningar kommer att påverka hur vi gör affärer även efter det att krisen är över.

- Som vi ser det tror vi att Norge, och i viss mån även Sverige, kommer att hoppa flera år framåt i utvecklingen när det gäller e-handel. Detta stöds av NetOnNets egna siffror och erfarenheter de senaste veckorna. Till exempel är vår nya lösning Expressleverans med leverans redan inom fyra timmar mycket populär i Norge, där myndigheterna har varit striktare i sina regler än i Sverige. Om kunderna får en bra upplevelse med en tjänst som ger dig varorna enklare och snabbare hem finns det ingen anledning till att de kommer att sluta använda den här typen av lösningar och tjänster när vardagen återgår till det normala.

Innan coronasituationen genomförde NetOnNet en undersökning i Norge och Sverige för att se vilka slags preferenser kunderna har när det gäller hemleverans.

- Undersökningen, som genomfördes bland fler än 1 000 svenskar och 1 000 norrmän, visar att möjligheten att returnera en produkt, fri frakt och snabba leveranser är de tre högst rankade alternativen kunder har när de beställer varor online, i båda länderna, säger Stefan Svensson och fortsätter:

- Längst ner i översikten över vad svenskar och norrmän vill ha när de köper varor online kommer enligt vår undersökning möjligheten till olika betalningslösningar och miljövänliga leveranser. Och även om detta idag inte är av yttersta vikt för kunderna erbjuder vi naturligtvis också till exempel brevleveranser som går med tåg via PostNord, samtidigt som vi aktivt arbetar för att påverka våra leverantörer mot mer hållbara leveransalternativ. Inom det här området samarbetar vi med några verkligt duktiga aktörer.

Flexibilitet gör det unikt

I Sverige samarbetar NetOnNet med Instabox och Best Transport för Expressleveranser samma dag, medan det i Norge är Easy2You som ansvarar för leveranser samma dag.

- För oss har det alltid varit centralt att kunna erbjuda snabba och smidiga hemleveranser, vilket under dessa ovanliga tider blivit än mer efterfrågat. Tillsammans med NetOnNet når vi ut till stora delar av den svenska befolkningen med hemleveranser kvällstid. Tack vare NetOnNets omnikanalsfokus kan vi även leverera allt från mindre elektronikprylar till större tv-aparater och grillar inom ett par timmar i storstäderna, säger Jimmy Swalén, Hemleveransansvarig på Best Transport.

- Instabox är ett väldigt bra alternativ i dessa tider eftersom kunden kan få sitt paket med minimal mänsklig interaktion och utan köer. Vi erbjuder snabba, klimatsmarta leveranser till våra skåp, god tillgänglighet och flexibilitet. Instabox är det okrångligaste fraktalternativet helt enkelt! Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med den svenska rebellen NetOnNet, säger Alexis Priftis, VD och grundare på Instabox

Stefan Svensson tror att det är de olika leveranserbjudandena, som ger flexibilitet både när det gäller hur snabbt varorna anländer och hur de levereras är, det som verkligen är unikt:

- Vi utgår från vad våra kunder önskar och arbetar ständigt för att erbjuda det kunden vill ha för det speciella köptillfället. De som vill ha det snabbt, miljökompenserat eller vid en viss tid skall kunna få det och de som kan tänka sig att vänta lite och få fri frakt skall kunna välja det. Alla leveranser skall inte behandlas lika och nyckeln är att kunna leverera till alla kunder enligt deras preferenser. Framtidens leveranser är anpassade till var och en, avslutar Stefan Svensson.

Sedan 1999 säljer NetOnNet hemelektronik från både egna och välkända varumärken direkt från lagerhyllan. Vårt fokus är att förenkla allt vi kan för att erbjuda hemelektronik billigare än andra. Det är mottot för hela NetOnNet och grundar sig i vårt unika självbetjäningskoncept. Kunderna ska välja NetOnNet, inte bara för att vi har låga priser, utan även för att vi gör det enklare, ärligare och med fokus utifrån kunden själv. Det är så vi skapar mervärde och en stark relation med våra kunder. NetOnNet säljer till konsumenter och företag genom e-handel och 31 Lagershoppar i Sverige och Norge. Vårt huvudkontor ligger i handelsstaden Borås.