Susanne Ehnbåge, vd NetOnNet AB, stolt finalist som Årets Ledare 2017 i Retail Awards

Färgstark ledarprofil på Netonnet Group kan bli Årets Ledare i Retail Awards 2017

Susanne Ehnbåge, vd Netonnet Group samt NetOnNet AB, är en av tre finalister som kan kamma hem den ärofyllda titeln, ”Årets Ledare 2017”.

Susanne Ehnbåge tillträdde VD-posterna på Netonnet Group samt NetOnNet AB i februari 2016. Sen 2014 har hon även haft VD-titeln på hemelektronikföretaget SIBA. Hennes starka ledarskap har tagit samtliga företag hon arbetar på, igenom en rad viktiga förändringsprocesser. Bland annat tog Susanne hela SIBAs organisation igenom förändringsresan som gjorde att SIBA vände förlust till vinst igen. Susanne har även lett bolagen igenom en av koncernens kanske största förändringar, nämligen omvandlingen av SIBA till NetOnNet Lagershopar.

– Att vinna skulle betyda oerhört mycket, både för mig personligen, men framförallt för hela bolaget. Det ärofyllda priset skulle vara det yttersta beviset, symbolen och belöningen för att allt det hårda arbete som ligger bakom och framför oss är rätt, och skulle ge oss en extra skjuts att fortsätta vår resa mot nöjdare kunder, nöjdare medarbetare samt bättre lönsamhet, säger Susanne Ehnbåge, VD Netonnet Group.

Fakta: Retail Awards
Retail Awards är Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras med branschtidningen Market. Årets prisutdelning är den tionde i ordningen och förväntningarna från samtliga finalister och besökare på den stora galan som hålls på Stockholm Waterfront den 15 maj, är stor.

Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar inom handeln.

Läs mer om Retail Awards och de 12 olika priskategorierna på: www.retailawards.se

Om priset:
Årets LedareÅrets ledare ska kunna konsten att skapa motivation och en bra arbetsmiljö för sina medarbetare, så att man tillsammans kan få företaget att må bra och växa. Personen ska vara en förebild som uppskattas av både under- och överordnade i organisationen, Årets ledare ska vara en person som alla är stolta över att få jobba med

Juryns motivering till utnämningen av Susanne Ehnbåge som finalist
Netonnet Group bedriver handel med varor inom detalj- och partihandeln i Sverige, Norge och Danmark. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna NetOnNet, SIBA och ComputerCity.

2015 omsatte Netonnet Group närmare 6,4 miljarder kronor, vilket gör företaget till en av de största aktörerna inom hemelektronikbranschen i Sverige. Precis som många andra aktörer inom hemelektronik verkar kedjan i en oerhört konkurrensutsatt verklighet. Susanne som utsågs till vd för Siba 2014 och efterträdde Fabian Bengtsson efter 13 år på posten lyckades på kort tid konvertera en traditionell butikskedja till ett multikanalsbolag där kundnöjdhet är A och O. Efter sex år av förluster lyckades SIBA under Susannes ledning 2014 vända förlustsiffror till vinst. Denna förändringsresa genomsyrades av hårt och målinriktat arbete samt starkt ledarskap och tydlig ansvarsfördelning. Susanne var en stark ledare och motor i den nödvändiga förändringsresan.

Med sin ledningsgrupp har Susanne skapat en dynamik inom ledande befattningar där samtliga är fokuserade på samma målsättning. Oavsett om det gäller försäljning, inköp, marknadsföring, IT eller HR har en drivkraft skapats för att göra allt möjligt. Genom att skapa tydliga målbilder och jobba med rigorös uppföljning skapas resultat. Susanne arbetar även medvetet med att utveckla bolaget mot ökad jämställdhet. Idag består närmare 50 procent av ledningsgruppen av kvinnor, cirka 25 procent av samtliga anställda har en minoritetsbakgrund.

Medarbetarna vittnar om att Susanne inte bara är effektiv, positiv och resultatinriktad utan även lyhörd för individen och mycket omtänksam.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Nora Ay, PR- och kommunikationschef, Netonnet Group
E-post: nora.ay@netonnetgroup.com, Telefon: +46 704-500205