Pandemin har påverkat svenskarnas träningsvanor – på både gott och ont

Pandemin har påverkat svenskarnas träningsvanor – på både gott och ont

Efter en lång pandemi med varierande grad av nedstängning, isolering och begränsad tillgång till öppna träningscenter har svenska träningsvanor påverkats. Nu säger dock mer än hälften av svenskarna att de blivit inspirerade att träna mer under det senaste året. Och det är olika saker som inspirerar oss.

– 52 procent av svenskarna har blivit inspirerade att träna mer det senaste året, enligt en ny nationell undersökning som YouGov har gjort för vår räkning. Faktum är att den största anledningen till att många har blivit inspirerade att träna är att deras kondition har försämrats under pandemin. Det är förstås positivt att så många har blivit inspirerade det senaste året, men samtidigt oroande att det till stor del beror på att formen har försämrats. Det är en slags hälsoparadox som pandemitiden har gett oss, säger Margareta Törnblad, träningsentusiast och chef för tjänsteutveckling på NetOnNet.

Enligt undersökningen är den näst viktigaste anledningen till att svenskar blivit inspirerade att det inte har funnits så mycket annat att göra under pandemin.

– Det har getts råd om att vi måste gå promenader och hålla oss aktiva, så även om det har varit svårare att träna organiserat t ex på gym och i idrottshallar under långa perioder i pandemin har det definitivt funnits andra möjligheter och för många även mer tid till att hålla sig aktiv.

Träningsteknik inspirerar

Pandemin har lett till ett stort intresse för träningsrelaterade produkter som aktivitetsarmband, smartklockor och pulsmätare samt headset och hörlurar för sportbruk.

- Under pandemin har vi haft en bra försäljningsökning inom kategorin träningsklockor och smartklockor. Både när det kommer till klockor och träningshörlurar köps de ofta i december/januari eftersom många vill komma i form i början av året. När det gäller hörlurar är det så kallade "true wireless", det vill säga trådlösa, som dominerar, vilket är en trend som startade i slutet av 2019 och som fortfarande pågår och förmodligen bara har förstärkts av pandemin.

– Vår undersökning visar att många inspireras av att använda träningsklockor och träningstekniska produkter, det har varit den tredje största inspirationskällan till att träna mer det senaste året, fortsätter Margareta Törnblad, själv en aktiv användare av sin träningsklocka.

För många kan det vara svårt att komma igång med träningen och att använda t ex en träningsklocka kan göra det roligare. Men för en del kan det tyckas lite onödigt att köpa dyra produkter utan att veta hur lång och intensiv träningssatsningen blir. NetOnNet vill göra det enkelt att sänka tröskeln för att använda träningsprodukter exempelvis genom att hyra ut vissa produkter.

– I vårt koncept Hyreshyllan vill vi bidra till att de som vill hyra smartklockor kan göra det på ett enkelt och också mer cirkulärt sätt. Då behöver du inte betala hela summan om du är osäker på hur mycket du kommer att använda klockan. Vi vet att motivationen kan försvinna lika fort som den kommer, genom att hyra ger det dig mer flexibilitet och möjlighet att prova på att träna med en smartklocka. För många ger det i sig mer motivation. Och vi ser att just träningsklockor är den produkt som ligger i topp i popularitet i vårt hyreskoncept.

Undersökningen visar också att en del även inspireras av nya träningskläder och svenska idrottsprestationer, t ex svenska OS-medaljer.

– Här ser vi också att svensk idrottsprestation är en större inspirationskälla bland män än kvinnor, men att nya träningskläder inspirerar kvinnor i större utsträckning. Vi tycker att all inspiration är bra inspiration, avslutar Margareta Törnblad på NetOnNet.

Sedan 1999 säljer NetOnNet  hemelektronik från både egna och välkända varumärken direkt från lagerhyllan. Vårt fokus är att förenkla allt vi kan för att erbjuda hemelektronik billigare än andra. Det är mottot för hela NetOnNet och grundar sig i vårt unika självbetjäningskoncept. Kunderna ska välja NetOnNet, inte bara för att vi har låga priser, utan även för att vi gör det enklare, ärligare och med fokus utifrån kunden själv. Det är så vi skapar mervärde och en stark relation med våra kunder. NetOnNet säljer till konsumenter och företag genom e-handel och 30 Lagershoppar i Sverige och Norge. Vårt huvudkontor ligger i handelsstaden Borås.