Digitalt i skolan, ja men hur gör man?

Allt fler datorer och plattor finns i skolor och förskolor. Det finns högt ställda mål på skolans digitalisering från regeringen. Men hur gör man på riktigt, för att använda dessa nya verktyg för att göra lärande mer individanpassat och bättre?

- Vi såg behovet av en mötesplats där pedagoger, lärare och skolledare kan träffas, och inspireras enkelt utan att det kostar skolorna och förskolorna en massa pengar, säger Ija Åberg, pedagogiskt ansvarig på Kreativum Science Center. Det var därför vi skapade DIGIT - en digital inspiratiosdag som genomförs 5 november. Deltagande är kostnadsfritt för personer som arbetar i skola och förskola.

På DIGIT delar nationellt kända talare och regionala pedagoger sina erfarenheter och tips. Där finns också en mässa med ledande edtech-företag som visar det senast inom digitalt lärande.

- Om du är lärare eller pedagog som vill förnya ditt arbetssätt med nya digitala resurser, och till och vara med att utveckla dem, så är EdTest en fantastik möjlighet, säger Niclas Melin klusterledare för Edtech Southeast Sweden. Du får kostnadsfritt prova ny lösning tillsammans med dina elever och ge återkoppling till utvecklarna.

Alla de medverkande lösningarna i årets EdTest finns på plats på DIGIT så att du kan ta en närmare titt och se vad som är intressant för dig. Ett begränsat antal platser finns för DIGIT och nya anmälningar kommer in var dag. Så anmäl dig redan idag för att säkra din plats.

DIGIT arrangeras av EdtechSoutheast Sweden som är ett samverkanskluster för digitalisering av utbildning och lärande. En plattform där användare i skolor och andra organisationer tillsammans med lösningsföretag och forskare samskapar nya edtech-lösningar. Edtech är ett internationellt samlingsnamn för EducationalTechnology, dvs teknik för lärande och administration av lärande.

Niclas Melin, klusterledare för Edtech Southeast Sweden
niclas.melin@netport.se, 0709-90 50 93

Ija Åberg, pedagogiskt ansvarig på Kreativum Science Center
ingegerd.aberg@kreativum.se, 0454-56 39 62

• Karlshamn

Karlshamns kommun, Blekinge Tekniska Högskola och ett 100-tal medlemsföretag äger en tredjedel var. Detta främjar samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle i ett gemensamt innovationssystem enligt den så kallade triple helix-modellen.