Flera hundra lockas till premiären av digital inspirationsdag för skolor och förskolor

Allt fler datorer och plattor finns i skolor och förskolor. Regeringen ställer höga krav på skolans digitalisering, och i skolvärlden är viljan att arbeta med det här stor. Men hur gör man på riktigt, för att dessa verktyg och arbetssätt ska bidra till att lärandet blir effektivare och mer individanpassat?

Att ämnet är en het fråga bekräftas då så många som 200 personer är anmälda till premiären av den digitala inspirationsdagen DIGIT den 5 november på Kreativum. Det kommer deltagare från skolor och förskolor I sydöstra Sverige (Skåne, Blekinge, Småland), företag och forskare.

Representanter från press och media är varmt välkomna att närvara på eventet. Goda möjligheter att fotografera och intervjua deltagare, utställare och arrangörer.

Tid & Plats: 5 Nov, 12:30-17:30, Kreativum Science Centre

Program

• Seminarium och workshops med nationellt kända talare och regionala pedagoger som delar sina erfarenheter och tips.
  • Mässa med ledande edtech-företag som visar det senast inom digitalt lärande.
  • EdTest ett unikt initiativ för lärare och pedagoger som vill förnya sitt arbetssätt med nya digitala resurser, och till och med vara med att utveckla dem, De får kostnadsfritt prova ny lösning tillsammans med sina elever och ge återkoppling till utvecklarna.

Mer info om DIGIT: https://netport.lpages.co/digit19/

Arrangör

DIGIT arrangeras av EdtechSoutheast Sweden som är ett kluster för digitalisering av utbildning och lärande. En plattform där användare i skolor och andra organisationer tillsammans med företag och forskare skapar nya edtech-lösningar.

Vad är edtech?

Edtech är ett internationellt samlingsnamn för Educational Technology, dvs teknik för lärande och administration av lärande. Edtech är en stor bransch i tillväxt. Den globala utbildningsmarknaden omsätter 6000 miljarder US dollar per år och bara 2.6% av marknaden är digitaliserad, enligt analysföretaget Holon IQ. I Sverige ligger vi långt fram när det gäller digitalisering av utbildning och vi har många lösningar som efterfrågas på utländska marknader.

Kontakt

Niclas Melin, klusterledare för Edtech Southeast Sweden niclas.melin@netport.se, 0709-90 50 93

Ija Åberg, pedagogiskt ansvarig på Kreativum Science Center ingegerd.aberg@kreativum.se, 0454-56 39 62

Karlshamns kommun, Blekinge Tekniska Högskola och ett 100-tal medlemsföretag äger en tredjedel var. Detta främjar samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle i ett gemensamt innovationssystem enligt den så kallade triple helix-modellen.