Stark utveckling för ett av Karlshamns äldsta spelföretag

För 6 år sen startade Mattias Nygren spelföretaget The Station i Karlshamn. Spelindustrin är en tuff men lovande framtidsbransch och tack vare att de landat två större spelprojekt med mycket stor internationell potential rekryterar The Station nu för fullt. Personalstyrkan förväntas dubbleras till årsskiftet.

- Det är otroligt kul och spännande att växa men samtidigt utmanade. Vi har gjort denna typ av resa tidigare och har en väldig respekt för den, vi vet hur snabbt saker kan förändras, säger Mattias Nygren, VD på The Station. Mattias var med och startade den nu internationellt erkände spelstudion Tarsier 2006, liksom Sveriges första spelinkubator Gameport.

The Station är ett av de äldsta spelbolagen i Karlshamn och har sedan start haft sitt säte på NetPort Science Park - som har ett spelindustrifokus; dels genom BTH-utbildningarna på campus Karlshamn inom ljud-, bild- och spel. Och dels genom flera projekt så som Southern Sweden Creatives som hjälper kulturella och kreativa företag ut på den internationella marknaden, eller den årligt återkommande digitala festivalen Creative Coast Festival.

- Att The Station expanderar så här stort är positivt för rekryteringen av studenter till BTH-utbildningarna i Karlshamn. Samtidigt är det gynnsamt för spelbolag att kompetensförsörjningen för framtiden finns på den plats de verkar. Och det har givetvis även stor betydelse för den regionala spelbranschens utveckling som vi är med och stöttar, säger verksamhetschefen Kerstin Nensén på NetPort Science Park.

För mer information kontakta:

Mattias Nygren, VD på The Station: 070-748 02 00

Kerstin Nensén, Verksamhetschef på NetPort Science Park: 073-230 71 11

Karlshamns kommun, Blekinge Tekniska Högskola och runt 100 medlemsföretag äger en tredjedel var. Detta främjar samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle i ett gemensamt innovationssystem enligt den så kallade triple helix-modellen.