Nets inleder exklusiva förhandlingar om fusion med Nexi

Nets inleder exklusiva förhandlingar om fusion med Nexi

Nets och Nexi, två ledande aktörer i den europeiska betalningsindustrin, är i exklusiva förhandlingar för att nå ett potentiellt bindande avtal om villkoren för en fusion. Fusionen, som skulle skapa en ledande paneuropeisk betalningsleverantör, beror på överenskommelsen om ett bindande avtal mellan parterna inom en tio dagars exklusiv förhandlingsperiod liksom godkännande av berörda myndigheter.

Fusionen mellan Nets och Nexi skulle ske genom utbyte av aktier, där Nets aktieägare erhåller nyemitterade aktier i Nexi och behålls som delägare med långsiktiga åtaganden. Den möjliga sammanslagningen skulle skapa den ledande paneuropeiska aktören inom betalningsindustrin med oöverträffad skala, teknik, kapacitet och produktportfölj med heltäckande tjänster för en stor bredd av kunder. De två företagen kommer att dra nytta av en kompletterande geografisk närvaro i Europa och ett bredare produktsortiment.

Under Hellman & Friedmans ägande de senaste tre åren har Nets genomgått betydande förändringar och investeringar, vilket lett till en snabb tillväxt av kärnverksamheten, både organiskt och genom strategiska förvärv inklusive fusionen med Concardis Payment Group, som också ökat den geografiska närvaron i Europa.

Efter försäljningen av Nets konto-till-konto-verksamhet till Mastercard, som kommer att slutföras innan en möjlig fusion med Nexi är slutförd, fokuserar nu Nets på betallösningar och tjänster för handlare med starkt fokus på e-handel, och på transaktionshantering liksom tjänster för kortutgivare/banker. År 2019 omsatte Nets cirka 1 miljard euro och levererade en justerad EBITDA på cirka 400 miljoner euro (efter försäljningen av konto-till-konto-verksamheten) driven av solid tillväxtprofil på medellång sikt, vilket också kännetecknar Nexi.

Søren Winge, Head of Press Relations Nets
+45 29 48 26 46, swing@nets.eu

På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen har över 4 000 medarbetare i ett antal länder i Europa och inkluderar nu DIBS, tyska Concardis och polska Dotpay/eCard. Vi hjälper hundratusentals företag och handlare samt hundratals finansinstitut att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som vi levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.