Svensk e-handel första halvåret: Produkter går fortsatt starkt och tjänster ökar igen

Svenskarnas handel på nätet förändrades under 2020 på grund av Covid-19. Produkter ökade kraftigt, medan tjänster och resekategorin minskade dramatiskt. Utvecklingen för det första halvåret i år visar på liknande trend och spendering, men handeln på nätet går nu in i en positiv period.

Nets mäter varje år den svenska e-handelsmarknaden, och kan nu visa resultatet för det första halvåret (jan t o m juni i år). Svenskarna har hittills handlat för totalt 105 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med drygt 215 miljarder för helåret 2020. Flera e-handelskategorier går nu in i en positiv period på flera sätt, men den pågående fraktkrisen kan hota nya rekord för produkter på nätet.

Betydligt fler svenskar uppger att de handlar mer på nätet på grund av Covid-19 numera: 37 procent för första halvåret i år jämfört med 22 procent andra halvåret ifjol. Klart är att pandemin lett till förändringar i konsumtionsmönstret hos svenskarna – fler handlar mer på nätet och av nya anledningar än förut. Traditionellt har pris, bekvämlighet och tidsbesparing varit viktigast, men nu är även social distansering en faktor. Nästan en fjärdedel av svenskarna som handlar på nätet gör detta för att undvika folksamlingar – 23 procent hittills i år, vilket är en ökning från 13 procent ifjol.

Produkter fortsätter svenskarna handla på nätet som aldrig förr. Pandemin har lett till att man mest varit hemma och isolerad, vilket lett till rekordinköp av produkter på nätet. Livsmedel var den största underkategorin förra året och den trenden är fortsatt stark i år. Hittills i år har svenskarna handlat produkter för totalt 70,4 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med 150,5 miljarder för helåret ifjol.

– Produkter på nätet fortsätter den starka trenden i år, och vi går nu in i en mycket stark period i och med hösten, Black Friday och jul. Konsumenternas sparande har också ökat under pandemin så det finns pengar. Men ett hot mot nya rekord är att många har svårt att få in varor på grund av fraktkrisen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Tjänster noterar 19,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 33,2 miljarder för helåret ifjol. Den historiskt största enskilda tjänsten på nätet är biljetter till evenemang, vilket lidit mycket på grund av restriktionerna – men som nu ser ljus i mörkret i och med att dessa lyfts.

Resekategorin som varit klart störst på nätet i alla år innan pandemin noterar 15,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 31,4 miljarder för helåret ifjol. Då var detta dock en minskning med hela 100 miljarder jämfört med 2019, eftersom resandet decimerades mycket kraftigt på grund av Covid-19.

– I stort är svenskarnas handel på nätet i linje med förra året. Man fortsätter att handla produkter som aldrig förr, tjänster ökar och vi kommer nog se en explosion för evenemangsbiljetter i höst. Resekategorins återhämtning är sedan på tur. Trots det intensiva klimatfokuset lär fler vaccinerade och lättade restriktioner i allt fler länder innebära att även resandet tar fart, avslutar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Rapporten för 2020 kan laddas ner här: Svensk e-handel 2020

Om rapporten
Nets Svensk E-handel är en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten är baserad på en undersökning av Sifo/Kantar som genomförs löpande per månad och som bygger på intervjuer med totalt 1 500 svenskar. Rapporten har publicerats årligen sedan 2007.

pmull@nets.eu, 0709-37 04 20

Med en tro på enkelhet och säkerhet som grunden för tillväxt och framsteg driver Nets betallösningar för en enklare morgondag för både banker, företag och konsumenter i hela Europa. För mer information www.nets.eu. Nets är en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group. För mer information www.nexigroup.com