Marie Horn, lärare och IKT-pedagog i Kalmar kommun

​Svenska Marie Horn till SMART SEE Summit i Calgary

Marie Horn, lärare och IKT-pedagog på Funkaboskolan och Vasaskolan i Kalmar, har i hård konkurrens blivit utvald att delta under den globala konferensen SMART SEE Summit i Calgary i sommar.

− För mig som lärare och IKT-pedagog är det viktigt att hålla mig uppdaterad och det ska bli fantastiskt kul att åka till sommarens Summit i Calgary, säger Marie Horn.

Marie Horn ingår i det pedagogiska nätverket SMART Exemplary Educators, som syftar till att utveckla användandet av digitala verktyg i undervisningen. Nätverket består av 1 650 pedagoger från 20 länder över hela världen utvalda av leverantören SMART Technologies. I mitten av juli samlas 55 SMART Exemplary Educators från hela världen i Calgary för att utbyta erfarenheter:

− Mina förväntningar är att träffa kollegor som brinner för att skapa ett interaktivt klassrum och SMARTs produkter möjliggör det arbetssätt jag förespråkar. En del pedagoger har jag träffat tidigare och det stora kontaktnätet som en Summit innebär ger chanser att utbyta erfarenheter och att kunna inleda globala samarbeten, exempelvis genom Google apps for education i kombination med SMART amp. Det blir en lärorik resa där jag hoppas få ny inspiration som jag kan dela med mig av till skolorna i Kalmar kommun.

SMART Technologies, utvecklare och leverantör av det pedagogiska undervisningsverktyget SMART Board arbetar nära pedagoger över hela världen för att säkerställa kvaliteten och användarvänligheten i mjukvarusviten för skola, SMART Learning Suite.

− SMART Exemplary Educators är värdefulla i utvecklandet av de pedagogiska mjukvarorna, säger Karin Bodin Lind, marknadskoordinator på Netsmart, den svenska distributören för SMART Board. De provar alla nya funktioner i mjukvarorna tillsammans med sina elever och kommer med förslag på förbättringar. SMART Exemplary Educators är experter och med deras hjälp utvecklar SMART Technologies sina mjukvaror för att underlätta för alla lärare att utföra sitt uppdrag.