Vy Buss hade 95 procent andel godkända fordon vid första besiktningstillfället under 2022.

Fortsatt positiv trend inom besiktningsstatistiken för Vy Buss AB

Flera år i rad har bussföretaget Vy Buss, där varumärkena Vy bus4you och Vy flygbussarna ingår, påvisat en mycket hög andel godkända fordon vid första besiktningstillfället. Ett utfall som sticker ut i branschen.

Genomsnittet i branschen för tunga bussar som fått godkänt vid första kontrollbesiktningen 2022 var 61,5 procent. Inom Vy Buss var den siffran 95 procent.

– När vi summerar vår besiktningsstatistik för 2022 kan vi konstatera ett mycket fint utfall med hela 95 procent andel godkända fordon vid första besiktningen. Det är ett resultat som står sig högt generellt, särskilt vid en jämförelse med branschsnittet. Vid de fall ett fordon inte godkänts vid första besiktningen har det godkänts som senast vid andra besiktningstillfället och alltid innan det rullar ut i vår trafik, säger Håkan Hjerpe Thorsell, underhålls- och säkerhetschef Vy Buss.

Fin utveckling över tid

Föregående års besiktningsstatistik är inte ett undantag i Vy Buss fall. Bolaget har sett en positiv utveckling de senaste tio åren.

– Denna typ av besiktningsstatistik har möjliggjorts genom ett gediget förbättringsarbete med ett bra system för uppföljning och kontroll av våra fordon samt ett bra samarbete tillsammans med våra partnerverkstäder, där Team Verkstad är en av våra viktigaste leverantörer. Med hjälp av en öppen och inkluderande dialog kan vi tillsammans med våra leverantörer säkerställa bästa möjliga säkerhet kring fordonen. Det har gett ett väldigt fint resultat i tio år nu, säger Håkan Hjerpe Thorsell.

– Trafiksäkerhet är av största vikt för oss. 95 procent andel godkända fordon vid första besiktningstillfället är ett kvitto på just det, då det indikerar att vi kör med mycket trafiksäkra fordon. Trots denna redan höga nivå kommer vi fortsätta sikta på ännu bättre resultat. Vi vill erbjuda våra gäster trygga, trafiksäkra och miljövänliga resor säger, Robert Nyberg, vd Vy Buss.

Faktaruta:

- Vy Buss verksamhet i Sverige omfattar idag cirka 700 fordon inom både upphandlad och kommersiell trafik.

- Majoriteten av fordonen rullar i upphandlad linje- och skolbusstrafik på uppdrag av Västtrafik, Skånetrafiken, Jönköpings Länstrafik, Länstrafiken Jämtland, Värmlandstrafiken och X-trafik.

- Inom den kommersiella trafiken har Vy Buss 40 specialutformade bussar som kör under varumärket Vy bus4you samt 53 bussar anpassade för trafik till och från flygplatsen som kör under varumärket Vy flygbussarna.

- Vy bus4you är märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. En resa märkt med Bra Miljöval ger begränsad klimatpåverkan, har låga hälso- och miljöfarliga utsläpp samt bidrar till att det vid produktionen av fordon och dess drivmedel tas större hänsyn till miljö och sociala värden.

Regioner

Vy bus4you är ett expressbussföretag som erbjuder högsta komfort i form av bekväma fåtöljer och singelsäten. Tillsammans med konceptet Det goda värdskapet, som har gett företaget utmärkelse för branschens mest nöjda kunder 11 år i rad, förnyar Vy bus4you synen på bussresor. Vy bus4you är en del av Vygruppen, en av Nordens största transportkoncerner inom tåg, buss, godstransporter samt mobilitet och turism.