Robert Nyberg blir ny vd för Vy Buss AB

Robert Nyberg ska leda Vy Buss AB

Den 16 augusti tillträder Robert Nyberg som verkställande direktör för Vy Buss AB. Robert Nyberg är i dag vd för bolagets kommersiella del där varumärkena Vy Bus4You och Vy Flygbussarna ingår. Han tar över ledningen efter nuvarande vd, Arne Veggeland, och ledarskapet kommer framöver att omfatta både den upphandlade och den kommersiella trafiken.

Erfaren och kommersiell ledare

Robert Nyberg började i bolaget år 2007 som ekonomichef. Utöver det har han arbetat som kommersiell chef och nu som senast som vd för Vy Travel AB, som bedriver den kommersiella trafiken inom Vy Buss.

• Det känns tryggt att vi får en ledare som Robert Nyberg i denna roll. Han har lång erfarenhet av vår bransch och av arbete inom vår koncern. Robert har ett kommersiellt synsätt som ligger helt rätt i tiden, även för arbete med den upphandlade trafiken. Målet är att få en än mer effektiv organisation och vinna fler anbud. Den kommersiella verksamheten står redo för att ta sin starka marknadsposition när gästerna vänder tillbaka efter pandemin, säger Ole Engebret Haugen, koncerndirektör för Vy Buss AS.

Dagens ledare, Arne Veggeland, har lett Vy Buss sedan 2018. Han har lett den svenska verksamheten genom en krävande period med många stora anbud, uppköp och integrering av Flygbussarna, samt fusion av verksamheten in i ett gemensamt bolag.

• Arne Veggeland har gjort ett fantastiskt jobb med stora och viktiga strukturella organisationsförändringar. Denna grund ska nu Robert ta vid och förvalta, men naturligtvis med sitt sätt att leda, förändra och förbättra, fortsätter Ole Engebret Haugen.

Arne Veggeland kommer att fortsätta sitt arbete inom Vy Buss AS.

Regioner

Vy Bus4You är ett expressbussföretag som erbjuder hög komfort i form av bekväma fåtöljer och singelsäten. Tillsammans med konceptet Det goda värdskapet, som har gett företaget utmärkelse för branschens mest nöjda kunder 10 år i rad, förnyar Vy Bus4You synen på bussresor. Vy Bus4You är en del av Vygruppen, en av Nordens största transportkoncerner inom tåg, buss, godstransporter samt mobilitet och turism.