Foto: Amanda Liljevall

Ta bussen i jul för barnens skull

Nettbuss Bus4You vill att fler barn som lever under ekonomisk utsatthet i Sverige ska få en minnesvärd jul och mellan 7 december och 22 december skänker Nettbuss Bus4You 5 kr för varje bokad resa till Giving People. Pengarna går oavkortat till behövande familjer och målet är att samla in över 300 000 kr till julklappar. Det är tredje året i rad Nettbuss Bus4You kör för utsatta barn eller pensionärer med begränsad ekonomi – och totalt sett kommer närmare en miljon kronor ha samlats in till Giving People via Nettbuss Bus4You över en treårsperiod.

– Det finns en kvarts miljon utsatta barn i Sverige och mörkertalet är stort. Just därför samarbetar vi med hjälporganisationen Giving People. Förra året hjälpte Giving People fler än 1840 familjer att få julmat eller julklappar och nästan 5000 barn fick julklappar tack vare olika insamlingar. Vi siktar på att minst 1000 barn till ska få en julklapp att öppna på julafton, säger Anna-Karin Mooren, marknadschef på Nettbuss Travel.

För att få ut presentkorten i god tid innan julafton har Nettbuss Bus4You skänkt 150 000 kr i ett initialt skede. Resterande belopp kommer köras in via biljettförsäljningen mellan 7 december och 22 december.

Så jobbar Giving People
Familjer som har det ekonomiskt svårt kan vända sig till Giving People för att få hjälp. De hjälper oftast till med mat, vinterkläder, regnkläder och julklappar. Vad gäller julklappar får varje barn i de familjer som beviljas hjälp från Giving People ett presentkort till ett värde av 300 kronor. I ansökan anges vad barnen i familjen önskar sig eller behöver. Det kan vara allt från leksaker, pyssel, kläder eller någon sportartikel. Giving People förser sedan familjen ett presentkort från den affär som passar bäst för önskemålet.

– Pengarna går oavkortat till de behövande och som givare kan vi ställa krav på att 100 procent av gåvan ska öronmärkas till hjälparbetet. Vi är otroligt tacksamma att Giving People är så pass transparenta med oss och våra resenärer som är med och bidrar, säger Anna-Karin Mooren.

Om Giving People
Giving People är en hjälporganisation som arbetar för att förebygga samt motverka ekonomisk utsatthet och barnfattigdom i Sverige. Organisationen levererar akut hjälp till barnfamiljer över hela Sverige. Läs mer om Giving People här: http://www.givingpeople.se/

Nettbuss Travel AB är en del av svenska Nettbusskoncernen, som omfattar cirka 630 fordon och cirka 1 600 medarbetare med en omsättning på 1,5 miljarder SEK. Under våra varumärken Nettbuss express och Nettbuss Bus4You erbjuder Nettbuss Travel AB resor till över 35 destinationer inom Sverige, Norge och Danmark med 2740 avgångar per vecka. Den svenska koncernen är en del av Nettbuss A/S, som bedriver verksamhet i Norge och Sverige. Nettbuss Travel AB omsätter cirka 200 miljoner SEK per år.

Mer information finns på www.nettbuss.se