NEVS går in som delägare i Ezeride

NEVS går in som delägare i startupbolaget Ezeride. I samband med detta tar Ezeride över ägandet av NEVS bildelningstjänst NEVS Share. Målsättningen är att Ezeride ska vidareutveckla tjänsten och kunna skapa nya affärsmöjligheter genom att kombinera den tillsammans med bolagets övriga bildelningstjänster.

Bildelning är under snabbt framväxande över stora delar av världen och fler och fler bilägare inser det både ohållbara och olönsamma i att en privatbil används i snitt 5% av dygnets timmar. NEVS har under året genomfört framgångsrika piloter med tjänsten NEVS Share både i södra Stockholm och i Trollhättan. Genom att NEVS går in som delägare i Ezeride kan man lämna över en komplett och ”trycktestad” produkt till Ezeride för kommersialisering och fortsatt utveckling.

”Genom Ezeride kan vi komplettera erbjudandet kring mobilitet och delade fordon och samtidigt inom NEVS fokusera på vår kärnverksamhet som till stor del består av att utveckla elbilar och vårt mobilitetssystem PONS med självkörande elfordon”, säger Stefan Tilk, vd för NEVS.

”Vi är väldigt glada att få möjlighet att vidareutveckla NEVS bildelningstjänst. Det kommer att bli ett bra komplement till vår produktportfölj. Bildelning är framtiden för våra transportbehov och för att vi ska kunna skapa ett mer hållbart samhälle. Samarbetet med NEVS ger oss möjlighet att komma snabbare framåt”, säger John Olausson, vd för Ezeride.

Ezeride är ett nytt och spännande bolag som kompletterar NEVS vision om hållbar mobilitet. Bolaget utvecklar tjänster för delad mobilitet med hjälp av AI-teknik. NEVS Share kommer efter övertagandet att saluföras under annat namn.

För ytterligare information kontakta:
Ulrika Hultgren, Senior Communications Director NEVS, ulrika.hultgren@nevs.com, +46 (0) 739-66 61 00
John Olausson, vd Ezeride, john.olausson@ezeride.io, +46 (0) 702-97 12 07

• bildelningstjänster
  • trollhättan
  • ezeride
  • nevs share
  • bildelning

NEVS vision är att skapa en hållbar framtid genom att erbjuda en kombinerad produktportfölj av eldrivna fordon och mobilitetstjänster, exempelvis bildelning. NEVS grundades 2012 sedan bolaget köpt tillgångarna i konkursboet efter Saab Automobile. Huvudkontoret är beläget i Trollhättan där omkring 700 anställda, främst ingenjörer, arbetar med utveckling av elbilar och mobilitetslösningar. Ägare till NEVS är kinesiska Evergrande Group, vilket är en av världens största industrikoncerner inom ett flertal branscher. För ytterligare information besök www.nevs.com.

NEVS Kommunikationsavdelning