NEVS och Koenigsegg bildar strategisk allians

De svenska biltillverkarna NEVS AB och Koenigsegg bildar ett strategiskt partnerskap som både möjliggör utvecklingen av parallella fordonsmodeller i något större volymer, med fokus på elektrifiering såväl som stärker tillväxtmöjligheterna inom hyperbilssegmentet.

• NEVS gör ett kapitaltillskott om 150 miljoner euro och tar därmed en minoritetsandel om 20 procent i Koenigseggs moderbolag.
  • Dessutom bildar parterna dessutom ett joint venture för att expandera inom nya marknadssegment, där NEVS AB bidrar med 150 miljoner dollar i startkapital för en majoritetsandel om 65 procent, och där Koenigsegg erhåller en 35 procentig andel genom att bidra primärt med immateriella rättigheter, tekniska licenser och produktdesign.

Partnerskapet fördjupar ett redan pågående samarbete mellan Koenigsegg och NEVS, vilket skapar synergier mellan bolagens geografiska avtryck, erfarenheter och kompetenser. Koenigsegg har redan en framstående och unik marknadsposition inom hyperbilar och genom detta ytterligare joint venture ska NEVS och Koenigsegg samarbeta för att utveckla en produkt för nya och outnyttjade segment genom att dra nytta av varandras styrkor.

Genom NEVS produktionsanläggningar i Trollhättan får Koenigsegg tillgång till ytterligare kapacitet och kan dessutom dra nytta av den omfattande kunskapen inom bilindustrin som finns i regionen, samtidigt som företaget behåller sitt kompetenscentrum i Ängelholm.

Vid sidan av produktionskapacitet i Trollhättan och i Kina, har NEVS genom bolagets majoritetsägare Evergrande, en bred distributionsplattform och kanaler genom ägande i Kinas största bilåterförsäljare.

"Koenigsegg är ett attraktivt företag som utvecklar avancerade bilar med unik teknologi och kundbas. Att kunna utveckla vår investering i den svenska bilindustrin genom ett företag vi känner och har etablerade relationer med är ett viktigt steg för oss. Vi har både kompetenser och faciliteter som kommer stötta Koenigsegg i deras resa framåt, något vi ser väldigt mycket fram emot," säger Kai Johan Jiang, grundare och ordförande i NEVS AB.

"Koenigsegg bryter ny mark där vi kapitaliserar på vår unika teknologi, prestandameriter och marknadsposition för att utforska och utveckla nya produkter. Partnerskapet skapar de bästa förutsättningarna för Koenigsegg att accelerera tillväxten inom hyperbilsmarknaden och möjliggör för oss att utforska orealiserade marknadssegment tillsammans med NEVS. Vi ser mycket fram emot att samarbeta med NEVS i utvecklingen av produkter som säkerställer en hållbar framtid", säger Christian von Koenigsegg, grundare och VD för Koenigsegg.

För mer information, vänligen kontakta Fredrik Fryklund, kommunikationschef på NEVS, fredrik.fryklund@nevs.com +46739666449

Grundat 2012 efter förvärvet av SAAB Automobile AB:s kvarlåtenskap, ämnar NEVS att forma mobilitet för en hållbar framtid genom en global portfölj av fullt elektrifierade premiumfordon, mobilitetslösningar och hållbara erbjudanden för städer. NEVS huvudkontor och främsta forsknings- och utvecklingsanläggning finns i Trollhättan, Sverige, och har ungefärligen 650 anställda.

NEVS har växande verksamhet i Kina. Företagets första fabrik i Tianjin färdigställdes 2018 och under 2019 påbörjas serieproduktion av NEVS 9-3 EV. Samtidigt är en ny fabrik i Shanghai under konstruktion och planerad för produktion av EV bilar under 2020.

NEVS var det första joint venture företaget med investerare utanför Kina som beviljades tillstånd för investeringar inom ”New Energy and Passenger Vehicle Projects” av Kinas regering. I slutet av 2018 beviljades NEVS certifikat för tillverkning och försäljning från fabriken i Tianjin.

NEVS fokuserar inte enbart på elektriska fordon. NEVS planerar även att utveckla självkörande fordon som beräknas vara klara under början av 2020, såväl i EU som i Kina.

I januari 2019 annonserades att Evergrande Health förvärvat 51 procent av aktierna i NEVS AB för att möjliggöra globalt ledarskap inom ny energi och smart reseekologi. Grundaren och ordföranden för NEVS, Kai Johan Jiang och hans företag NE Holding, innehar 49 procent av aktierna.

NEVS är en förkortning av National Electrical Vechicles Sweden.

För mer information besök, www.nevs.com.

Om Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB är en globalt ledande tillverkare av exklusiva hypersportbilar med bas i Sverige. Företaget grundades 1994 av Christian von Koenigsegg som fortsatt idag leder bolaget. Koenigsegg strävar efter att skapa den perfekta sportbilen genom att dra nytta av svensk design och unik egenutvecklad teknologi. Koenigsegg har flera patent och är pionjärer inom energieffektiv och grön teknologi på sin marknad. Deras klassledande hypersportbilar innehar även flera världsrekord i prestanda och distribueras till bilentusiaster globalt. Med huvudkontor i Ängelholm har företaget idag drygt 200 anställda. För mer information, besök www.koenigsegg.com.

NEVS är en unik kombination av svensk erkänd ingenjörskonst och banbrytande kinesiskt entreprenörskap inom den förnyelsebara energisektorn. NEVS grundades 2012 och vår vision är att forma mobilitet för att tillsammans kunna skapa en mer hållbar framtid. Vi riktar oss till alla som letar efter smartare, grönare val av färdmedel och till städer som är under utveckling och satsar på effektivare infrastrukturer. Våra hållbara mobilitetslösningar ger oss möjligheten att göra positiva val och förbättra livskvaliteten för alla. För mer information, besök oss gärna här www.nevs.com