Galleri Fagerstedt

Galleri Fagerstedt välkomnar till säsongsöppning, 3-årsjubileum och vernissage torsdagen den 24 augusti och mer...

Nyhet   •   Aug 14, 2017 13:13 CEST

Galleri Fagerstedt välkomnar till säsongsöppning, 3-årsjubileum och vernissage torsdagen den 24 augusti kl 16 - 20!

Galleri Fagerstedt firar 3 år på Hälsingegatan 18 vid Vanadisplan i Stockholm och bjuder in till en extra festlig säsongsöppning med utställningen Frida Krohn - Band två, nya målningar. Det är en utökning av Krohns Band som visades en kort period under försommaren, nu med fler verk, en förlängning på diagonalen, i form av en helhetsgestaltning i rummen. Att beträda utställningen är som att gå in i ett enda verk. Läs gärna Susanna Slöörs recension i omkonst, http://www.omkonst.com/17-krohn-frida.shtml.

Vernissagen pågår torsdagen den 24 augusti kl 16 - 20. Varmt välkommen!

Passa på att se konsten på den nya T-baneuppgången Vanadisvägen/pendeltågsstationen Odenplan alldeles runt hörnet vid galleriet. Vi vill såklart särskilt slå ett slag för David Svensson fantastiska ljusverk i rulltrappan, Life Line. Läs mer på Trafikverkets sida, http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Citybanans-stationer/konsten-i-citybanan/konst-pa-stockholm-odenplan/anders-svensson-life-line/

Fler nyheter från Stockholms Tunnelbana. Tuschteckningar av Monica Höll från åren 2004 - 2009 visas i storformat på Gärdets T-banestation från augusti 2017 och 1 år framåt. Initiativet kommer från SL som reproducerar och visar konst på 7 olika stationer under rubriken Konstväxlingar. Urvalet av Hölls 26 teckningar i färg presenteras under rubriken Flow. Originalen kommer att finnas till försäljning i GALLERI FAGERSTEDT fr o m 24 augusti. Originalformaten är A4. Monica Hölls bok "Drawing for Pleasure" (2003) med 29 teckningar finns nu i galleriets bokshop.

I galleriets showroom tematiserar vi teckning och vi visar även nyinkommet från Helena Laukkanen, teckning på MDF.

Galleri Fagerstedt representerar Hyun-Jin Kwak med de två stora fotografiska verken Grand #1 och Grand #2 i Palazzo Bembo i Venedig. Utställningen Personal Structures pågår under hela biennalen, 13 maj - 26 november 2017. Läs mer här http://www.europeanculturalcentre.eu/index.php?page=96&lang=en

Vi är stolta över att gratulera Jenny Magnusson till stipendiet! Läs mer här http://www.vgregion.se/regional-utveckling/verksamhetsomraden/kulturregionen/ekonomiska-stod/stod-a-o/stod-for-enskilda2/arbetsstipendium/stipendiater-2017/

Anneè Olofsson intervjuades nyligen av Susanne Fessé för tidskriften Verk. Hon berättar om sina 3D-printade skulpturer "Solitaires" och hur hon ser dem som en förlängning av fotografin. Läs intervjun här https://www.verktidskrift.se/the-solitaires/

ÖPPETTIDER