Valet 2010 – Kampen om Stockholm

Det är valår och valkampen har redan börjat, både nationellt och lokalt. Partierna har presenterat sina valplattformar, presenterat sina vallokomotiv, dragit igång sina första kampanjer etc. Kort sagt, det börjar märkas på allvar att det är valår.

Den andra rapporten om vad som sker under valåret 2010, handlar om kommunvalet i Stockholm. Partiledarna är mycket medvetna om vikten av att vinna i storstäderna för att ta regeringsmakten.  Och stora resurser satsas av partierna för att nå detta mål.

Stockholms kommun har lika många röstberättigade som i Malmö kommun, Göteborgs kommun och Gotlands län tillsammans.

Det är även intressant att jämför media exponeringen för de ”lokala” partiledarna och jämföra med statsministern och oppositionsledaren. Eftersom mycket av medias fokusering, liksom partiernas eget valarbete, ligger på de nationella partiledarna.

De lokala kommunala frågorna tenderar, med enstaka undantag, att nästan helt försvinna i media rapporteringen. Detta är ju ingen ny fråga utan har debatterats sedan den gemensamma valdagen infördes 1970.

I den media mätning som gjorts av NewsMachine under perioden 15 mars till 22 april så har vi jämfört antalet artiklar i svenska media för partiledarna för socialdemokraterna och moderaterna i Stockholm.

Valet i Stockholm 2010 ser ut att bli ovanligt intressant från en mängd aspekter. Den inre dynamiken i de två allianserna, t.ex. frågan om Förbifart Stockholm. Miljöpartiets framgångar i den senaste Sifo mätningen. Kommer centerpartiet att åka ut igen? Det har ju dessutom varit maktskifte i stort sett varje val de senaste mandatperioderna. För att bara nämna några frågeställningar.

Att det är väldigt jämt mellan Sten Nordin och Carin Jämtin. Sten Nordin får 255 träffar under mätperioden och Carin Jämtin får 247 träffar.

Under större delen av mätperioden så får de bägge partiledarna under 10 träffar per dag tillsammans.

Notera också att under 5 dagar så förekommer inga träffar för någon av dem tillsammans.

Under 7 dagar (drygt 18% av mätperioden), så förekommer inga träffar för Sten Nordin respektive Carin Jämtin.

Om vi sedan jämför media exponeringen för Sten Nordin och Carin Jämtin med Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin så blir skillnaden drastisk.

Fredrik Reinfeldt får 3547 träffar under mätperioden. Och Mona Sahlin får 2381 träffar.

Sten Nordin får 7,2% av Fredrik Reinfeldts publicitet. Och Carin Jämtin får 10,4% av Mona Sahlins publicitet.

Om vi tittar på fördelningen per media typ (dagspress, radio, TV, blogg etc.), så är den största skillnaden att Sten Nordin har större andel dagspress och radio & TV. Och att Carin Jämtin har mera morgonpress och kvällspress.

Om vi ser till publiciteten fördelat per källa så kan man konstatera att en stor andel för bägge partiledarna är pressmeddelanden, seminarier etc.

För Sten Nordin så är olika pressmeddelande tjänster den största källan med DN på tredje plats. För Carin Jämtin så är DN och SVD de största källorna.

Totalt har 1643 svenska nyhetskällor på Internet varav 84 PDF-tidningar analyserats av NewsMachines automatiska sökteknik. Sökningarna har gjorts med agenter som räknar antalet artiklar om varje specifik nyhetshändelse. NewsMachine har stått för formuleringen av sökfrågorna. Tidsperioden för undersökningen är 2010-03-15 till 2010-04-22.

• pr-kommunikation
  • stockholms kommun