Brandlarmskabel från Nexans installeras på en kabelstege i det nya Kiruna.

Välj kabel med omsorg - ett säkrare val som lönar sig i längden

Kablar förväntas ha en livslängd på minst 40 år.
– Fokusera därför på kablar av god kvalitet för både klimatets skull och människans säkerhet. Välj kablar som är lokalt klimatanpassade och som möter gällande lokala standarder. Initialkostnaden är högre men det blir betydligt billigare sett över hela livslängden, säger Aron Andersson, produktchef kraft- och installationskabel på Nexans.

När en allt större del av samhället drivs av elektricitet är det ännu viktigare att övergången till ett alltmer elektrifierat samhälle sker med både eftertanke och långsiktighet. Nexans har över 100 års erfarenhet inom området och arbetar aktivt för att erbjuda kablar som är hållbara över tid, säkra och användarvänliga för installatörerna.

Vad många konsumenter inte vet är att kablar som används i Sverige har flera krav som måste uppfyllas för att de ska vara säkra att installera. Till exempel ska kablarna besitta egenskaper som är anpassade efter det nordiska klimatet.

– Vad gäller kablar finns det europeiska standarder att hålla sig till, men det krävs även lokalanpassning för att upprätthålla en elektrisk dimensionering av hög kvalitet. I Sverige innebär det att man bör dimensionera kablarna utefter de kallaste dagarna som uppkommer inom ett tidsperspektiv på 10 år. Vi måste även ha rätt brandklass i förhållande till våra nordiska krav. På Nexans garanterar vi en säkerhet i det att vi verkligen möter de kraven, säger Mats Klarén, produktchef Elnät och service på Nexans.

Vikten av rätt brandklass

Vanliga installationskablar tillverkades tidigare av PVC som avger kraftig rök och farliga gaser när de brinner, vilket försvårar evakuering och orsakar dödsfall vid bränder. Brandklassen reglerar hur branden sprider sig mellan olika brandceller vid brand. Sedan 2016 har Nexans gått över till att endast erbjuda halogenfria kablar, vilka ökar brandsäkerheten.

– Att använda halogenfria kablar räddar liv om olyckan skulle vara framme och det börjar brinna, samtidigt som det sparar pengar. Det är inte förbjudet att sälja en kabel med lägre brandklass, dock innebär det en lägre säkerhet. Vi har medvetet lagt oss på en högre nivå för att folk ska vara trygga när de använder våra produkter, avslutar Aron Andersson.